Hej!

Ska göra en liten toalett under trappen i ett gammalt timmerhus som vi använder som fritidshus. Vi ska ha separett och ev. dusch. Fungerar det att sätta våtrumsskivor direkt på timret? Timret är liggande och inte direkt "buckligt". Vill sedan ha pärlspont, sätter man den då direkt på våtrumsskivan? Kan man måla pärlsponten med våtrumsfärg och räcker det enligt konstens alla regler? Tar gärna även emot förslag på hur man gör med golvet som idag består av breda plankor. Vi ska ha klinker men vilka "lager" behövs under?
Mycket tacksam för svar!!
 
Ska du bara ha liten toalett behövs inga våtrumsskivor. Det är våtrum som fuktspärras,alltså om det finns en golvbrunn.

Och inte behöver du lägga in klinker heller om du inte vill. Ska du ha pärlspont på vägg, blir väl plankgolv snyggt...?

Oj,missade du skrev ev dusch, kanske en Ute-sommar dusch istället så besparar ni en massa jobb...?
 
Tack för svar!

Jo vi funderar på en utedusch till sommaren men vill förbereda för dusch inomhus när vi ändå håller på. Tyvärr är golvet inget vidare, annars hade jag garanterat sparat det. Men när man har handfat, behöver man inte ha våtrumsskikt?
 
Lite fel och lite rätt i de tidigare inläggen...

Ska du bara ha en toalett utan dusch/bad så SKALL golvet fuktspärras, samt 50mm upp på väggarna med fiberremsor i gol-vägg vinkeln och i hörnorna.

Ska du ha dusch/bad och alltså ett utrymme som utsätts för kontinuerlig vattenbegjutning så skall allt fuktspärras.
 
Men hur:blushing:
Kan jag sätta våtrumsskivor direkt på timmerväggen?
 
Om du vill bygga ett våtrum i ett timmerhus så behöver du regla upp väggarna med stående reglar som helst inte är fästa mer än nere och uppe och där det övre fästet inte bör vara stumt. Är det det ett mycket gammalt hus kan det gå att regla direkt i väggarna då dom knappt kommer att röra sig så mycket att det blir problem. Speciellt om du undviker kakel och klinker och kör med våtrumsmattor eller liknande istället. Fäst sedan dina skivor på reglarna som tar upp lite av väggens rörelser.

Badrumsv%C3%A4ggar%2B037.jpg

Här kan du se hur man kan fästa reglarna för att tillåta att timmerväggen rör sig.

Då det är ett gammalt hus med troligen torpargrund under?, så är lite vatten ingen större fara. Det torkar om det skulle komma stänk eller läcka lite. Är inte som i ett modernt tillslutet hus med plast och isolerskivor som suger vatten. Så man behöver inte överdriva fuktskyddet utan kan gott bygga på samma sätt som man gjorde för 50 år sedan. :D

Ett tips för dusch skulle ju kunna vara att satsa på en duschkabin, där du då får ett färdigt våtutrymme att ställa in i ett rum. Minskar risken för vattenskador och har sett gamla timmerhus där man haft sådana stående direkt på plankgolv med en bara en liten plastmatta runt för att skydda mot våta fötter och handdukar.

Ett sätt för er kanske skulle kunna vara att bygga ett golv med uppvik på väggarna och där lägga en våtrumsmatta. Sätta pärlspont på väggen och sen installera en toalett + duschkabin. Borde bli minsta ingreppet i huset och smälta in fint i miljön.
 
Redigerat:
Stort tack!
Huset är från 1901 och har just torpargrund. Duschkabin är ett alternativ, men måste då hitta en mindre då utrymmet inte är så stort under trappen:p
Om jag reglar upp, tar inte det mkt utrymme?
 
Bettyboop skrev:
Stort tack!
Huset är från 1901 och har just torpargrund. Duschkabin är ett alternativ, men måste då hitta en mindre då utrymmet inte är så stort under trappen:p
Om jag reglar upp, tar inte det mkt utrymme?
Behövs inga grova reglar. Undviker du kakling så klarar du dig med 20-25 mm lister. Går ju att fästa dom på mitten med en skruv också. Sen behövs det ju bara på timmerväggarna. Antar att några av väggarna redan består av stående plank eller reglar?
 
Tack för bilden! Jag ser att det inte behövs några tjocka reglar, borde fungera. Inte helt lätt det här:S tur att detta forum finns!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.