Hej,
Jag ritar ett hus med pulpettak och jag grunnar på hur jag gör vid gaveln. Det stämmer inte med jämnt antal takstolar med 1200 mm cc. Jag har förstått att man kan "skippa" en takstol och i stället dra upp gavelreglarna och lägga hammarbandet i höjd med de övriga takstolarna, men hammarbandet behöver ju vara lägre än dessa för att de ska kunna vila på något?

Hm, kan någon klokare än jag berätta hur man gör med reglar eller takstolar vid gaveln?

Jag bifogar en bild så kanske det går lättare att förstå vad jag menar.
 
  • gavelbekymmer.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Jag förstår inte riktigt hur du menar. Antingen drar du upp reglarna på gavlen och snedkapar dem i som takvinklen och lägger hammarbandet på flaten ovanpå reglarna eller så sätter du en takstol till längst ut så den livar med stommen under som du sen kan ta och klä in med det fasadmaterial som du ska ha.
 
Jag tycker ritningen är "felritad". Borde inte längden på de stående reglarna följa taklutningen? DVS längre på den höga sidan och lägre på den låga sidan och på gavlarna så borde det följa taklutningen.
Så skulle jag ha gjort i alla fall.
 
Jo, nu ser det ut som takreglarna hänger i luften på framsidan. Det naturliga är att främre långsidan är högre än bakre långsidan, och gavlarna har samma lutning som taket.
 
Ok,
jag förstår.
Jag ska korrigera min ritning. Återkommer. Hur långa reglar kan man ha? Skarvar man dem?
 
Du kan köpa reglar upp till ca: 5 m. Men det är inte alla byggvaruhus som har det hemma.
Ta bara inte för klen dimension på det långa virket och glöm inte regäla snedsträvor och horisontella reglar.
 
Blir detta bättre? Det ser lite skumt ut eftersom hammarbanden inte hamnar på samma höjd i hörnet. Men annars förstår jag inte alls hur ni menade...
 
  • gavelbekymmer2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ola78
Huge Oh skrev:
Blir detta bättre? Det ser lite skumt ut eftersom hammarbanden inte hamnar på samma höjd i hörnet. Men annars förstår jag inte alls hur ni menade...
Precis så som jag menade. Det andra reagerade på är nog att du inte ritat några högben till takbalkarna så det ser ut som de hänger helt fritt. Vanligt konstruktionsvirke gå att få i längder upp till 5,4. Det finns även fingerskarvat konstruktionsvirke i längre längder, jag har använt det på jobbet men om det går att få tag på ute i den vanliga bygghandeln vet jag inte. Ett annat alternativ kan ju vara att använda kerto om du behöver längre längder, dock är det dyrare än vanligt virke.
 
Fingerskarvat är bara att säga till om någon vecka innan så tar brädgården hem detta, inte många kronor dyrare. Har själv beställt 8m längder utan problem till stående reglar, och för att förtydliga: dessa funkar inte alls till takstolar.
 
Ok, då kanske jag förstod rätt i alla fall. Men vilka snedsträvor kan det vara som Titanium syftar på?
 
Ola78
pbengtsson skrev:
Fingerskarvat är bara att säga till om någon vecka innan så tar brädgården hem detta, inte många kronor dyrare. Har själv beställt 8m längder utan problem till stående reglar, och för att förtydliga: dessa funkar inte alls till takstolar.

Menar du att man inte får använda fingerskarvat virke till takstolar? Har jag aldrig hört, har varit med om att tillverka såna själv. Fingerskarvat virke klassas ju som vanligt virke eller har jag missat något?
 
Ola78 skrev:
Menar du att man inte får använda fingerskarvat virke till takstolar? Har jag aldrig hört, har varit med om att tillverka såna själv. Fingerskarvat virke klassas ju som vanligt virke eller har jag missat något?
Oops, jag menade specifikt de fribärande takstolar som verkar vara inritade här. Har själv sådana och fick instruktioner från byggare att undvika fingerskarvat, så det blev kertu istället som drog upp priset rejält.
Men det kan vara så att kunskapen kring fingerskarvat inte är så utbredd och jag fick fel info (och nu höll jag på att sprida den vidare)
 
Ola78
pbengtsson skrev:
Oops, jag menade specifikt de fribärande takstolar som verkar vara inritade här. Har själv sådana och fick instruktioner från byggare att undvika fingerskarvat, så det blev kertu istället som drog upp priset rejält.
Men det kan vara så att kunskapen kring fingerskarvat inte är så utbredd och jag fick fel info (och nu höll jag på att sprida den vidare)
d^_^b Men nu har du tagit dit ansvar:D Poängen med fingerskarvat är ju att man ska kunna använda vanligt virke som är längre än standardlängder för att slippa skarva. Skarva är ju aldrig bra om man kan undvika det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.