Jag skulle gärna sätta hjul under en del av mina mer skrymmande maskiner, som hyvel, bordssåg, etc så jag kan rulla undan dem när jag behöver platsen till nåt annat. Plats är en bristvara i min lilla snickarbod... :( Samtidigt önskar jag naturligtvis att maskinerna ska stå som fastlimmade i backen när de är i bruk.

Jag har kommit över en uppsättning hjul som svänger och snurrar hej vilt i alla önsvärda riktningar men vet inte hur jag ska kunna montera dessa och på nåt smidigt sätta kunna "hissa upp" hjulen när jag önskar att maskinerna ska stå på egna ben. Nån som har några goda idéer?
 
FemTummar skrev:
Jag skulle gärna sätta hjul under en del av mina mer skrymmande maskiner, som hyvel, bordssåg, etc så jag kan rulla undan dem när jag behöver platsen till nåt annat. Plats är en bristvara i min lilla snickarbod... :( Samtidigt önskar jag naturligtvis att maskinerna ska stå som fastlimmade i backen när de är i bruk.

Jag har kommit över en uppsättning hjul som svänger och snurrar hej vilt i alla önsvärda riktningar men vet inte hur jag ska kunna montera dessa och på nåt smidigt sätta kunna "hissa upp" hjulen när jag önskar att maskinerna ska stå på egna ben. Nån som har några goda idéer?
Kanske kan du komplettera med lite hjul med broms?

Eller så kanske du kan skruva ihop en enkel ram, 5 mm högre än hjulen, lyfter ena sidan av maskinen med en stor kofot och skjuter in ramen....jaja, bara snabbt spånande finns nog smartare sätt...
 
Nu hade du redan hjul, men någonstans (IKEA, MIO...) har jag sett ben till möbler som har en kula under. När man lyfter upp möbeln så försvinner kulan in i benet och lyfter man en gång till kommer den fram igen. Allt för att lätt kunna flytta på möbeln.
 
Det jag spontant såg framför mig är en enkel form av lyft där maskinen lyfts från golvet genom att dra i en spak.

Jag ritade lite snabbt ihop en bild. Hoppas du förstår vad jag menar. :)

Det röda ska symbolisera lyftanordningen. Resten symboliserar maskinen eller vad man nu vill lyfta en liten bit från golvet.
 
  • lyft.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tänkt It-snubben. Out of the box, vänd på problemet. :)

Jag har samma dilemma på en del av mina maskiner, så jag kommer att följa denna tråd och posta om jag hittar något smart.
 
Beroende på hur stativet till maskinen ser ut kan man ibland montera hjul direkt på ena sidan av stativet. De ska sitta 2-3 mm över golvet. När man behöver flytta maskinen tippar man den tills hjulen tar i och rullar därefter undan den. Funkar om det inte är en bandsåg på 160 kg. (Kan funka då också men då ska man ha stora hjul och muskler...) Det här är nog enklaste lösningen som inte kräver extra attiraljer att lyfta/köra med.

MVH
Ronnie
 
It-snubbens lösning är nog bra om man modifierar den lite och gör en ram på utsidan istället för under, som när den är nerfälld ger maskinen större yta att stå på. Problemet kan vara att hitta fästen för hjulen på maskinens originalskrov.
 
Jag kör med bromsade länkhjul på min bordscirkelsåg som bromsar både hjulen från att rulla och snurra...
...funkar kalas!
 
Ginflyer skrev:
Kan detta vara något?
Verkar mera ägnat åt tillfällig flytt av möbler och då som "möbeltassar" för att skona golvet när man drar tunga saker över det. Inte helt det jag hade tänkt mig, men tack ändå.
 
En enkel variant är att låsa fast maskinen med kilar mellan golv och maskinens ram. Hjulen monteras då så att maskinen får 5-10 mm frigång.

/m
 
Hade samma bekymmer, men det löste sig när jag byggde nytt.
Men, jag hade köpt en mclyft på jula, ca.800kr och lyfter 680kg.

Sedan skulle jag byggt ett instick i maskinunderredet där lyften sticks in .
Pumpa upp, och iväg med shabraket.
mvh//R..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.