Har en liten fundering på detta:
Illustration av ett saxtakstolsystem med luftspalt och isolering vid mötet mellan tak och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När man isolerar taket vid saxtakstolar, så har jag läst mig till att man först behöver en luftspalt mot råsponten, sedan kommer själva isoleringen, och sedan tätskiktet. Det som jag inte hittat någonstans är hur man gör där taket möter väggen; vilken del av väggkonstruktionen tar jag med mig upp mot taket? Ska man se det som att taket går ner mot väggen eller att väggen går upp mot taket? Vilket är smidigast?

Hittar inte vart man kan editera rubriken för inlägget som blev lite konstig svenska....
 
Redigerat:
D dogpox skrev:
Har en liten fundering på detta:
[bild]
När man isolerar taket vid saxtakstolar, så har jag läst mig till att man först behöver en luftspalt mot råsponten, sedan kommer själva isoleringen, och sedan tätskiktet. Det som jag inte hittat någonstans är hur man gör där taket möter väggen; vilken del av väggkonstruktionen tar jag med mig upp mot taket? Ska man se det som att taket går ner mot väggen eller att väggen går upp mot taket? Vilket är smidigast?
Isoleringen från taket ligger på hammarbandet och slutar där. Den ska vindskyddas på något sätt.
Har du vindduk på väggen ska den sättas ihop med vindavledare i taket.
Tejpa alla skarvar.
 
T Tompafix skrev:
Isoleringen från taket ligger på hammarbandet och slutar där. Den ska vindskyddas på något sätt.
Har du vindduk på väggen ska den sättas ihop med vindavledare i taket.
Tejpa alla skarvar.
Så jag går i princip upp med ytterdelen av väggen och bygger ihop den med skivan som skapar luftspalten?
 
D dogpox skrev:
Så jag går i princip upp med ytterdelen av väggen och bygger ihop den med skivan som skapar luftspalten?
Skiss av del av byggkonstruktion med numrerade delar, där '1' markerar ytterväggen och '2' visar en board skapande luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om 1 motsvarar ytterväggen in till vindskyddet, och 2 är board eller liknande som skapar luftspalt...?
 
Ritning som visar takfotens konstruktion med vindskydd och möjlig placering för panel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
från väggen går vindskyddet upp och ev. panelen beroende på om du ska köra med öppen takfot eller ej.
 
T Tompafix skrev:
[bild] från väggen går vindskyddet upp och ev. panelen beroende på om du ska köra med öppen takfot eller ej.
På bilden ser det snarare ut som att boarden som skapar luftspalten går ner till vindskyddet?

Tycker att hemsidan är svårnavigerad...får man fråga vart du hittade bilden?
 
D dogpox skrev:
På bilden ser det snarare ut som att boarden som skapar luftspalten går ner till vindskyddet?

Tycker att hemsidan är svårnavigerad...får man fråga vart du hittade bilden?
Boarden som skapar luftspalten fungerar även som vindskydd. Du kan göra vilket som så länge det finns en luftspalt ändå ut till takfoten. Dvs luften måste kunna ta sig in där.
Träguiden finns alla matnyttig info du söker.
Du hittar är info på isoleringsmörken typ isover eller paroc
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.