Jag funderar på hur man ska göra det snyggt i övergång mellan tröskel och golv.

När man lägger golv så ska det ju vara rörelsefog runt hela golvet. Även vid tröskel. Så det blir ju en glipa som måste täckas på något bra sätt. Se bild.

Om man ska täcka glipan med den gula biten som jag har ritat in, hur fäster man den bäst i tröskeln? Ska man limma den mot tröskel?

Eller har ni andra tips?

Annars kan man ju låta golvet gå in under tröskel och dörrkarmar
 
  • Untitled.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Untitled2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hemma tog jag bort tröskeln och lät golvet fortsätta till utsida vägg. då har jag möjligheten att fortsätta och bara ha en tunn övergångslist emellan.
 
  • Gilla
HarryAnd och 1 till
  • Laddar…
Jag har lagt rörelsefogen under dörrkarmarna, sedan har golvet fått gå in under tröskeln.
Där det inte har fungerat har jag spikat fast en smyglist i tröskeln.
 
Om man vill göra arbetet enkelt lägger man parkettbrädan parallellt med tröskeln. Utan mellanrum och utan smyglist. Så gjorde jag i två olika rum. I det ena rummet blev det inga problem alls. I det andra rummet knarrar det lite på sommaren när man trampar nära tröskeln eftersom trä expanderar när det blir fuktigare. Jag är ändå nöjd och det ser helt ok ut.

Vill man att golvet ska verka ursprungligt och inte lagt senare ska man göra som magnu. Han har lagt rörelsefogen under dörrkarmen och sedan låtit golvet gå in under tröskeln. Det arbetet är betydligt svårare.

Ligger parkettbrädorna vinkelrätt mot tröskeln behövs en smyglist om man inte gör som magnu.
 
Jag skulle ta upp tröskeln sedan feina bort en bit av karmen ifall golvet inte går in under, sedan lagt in golvet under karmen. lämnat en 2 cm springa mellan vardera golv suttit tillbaka tröskeln eventuellt gjort en ny tröskel sedan sågade dörren i nere kanten efter tröskelns nya höjd.


mvh
 
CSF skrev:
Jag skulle ta upp tröskeln sedan feina bort en bit av karmen ifall golvet inte går in under, sedan lagt in golvet under karmen. lämnat en 2 cm springa mellan vardera golv suttit tillbaka tröskeln eventuellt gjort en ny tröskel sedan sågade dörren i nere kanten efter tröskelns nya höjd.


mvh
Så gjorde jag i första sovrummet. Jag sågade ut i karmen för att på plats med golvet. Lamellparketten låg vinkelrät mot tröskeln. Det gick bra att pilla in parkettbrädan under den första dörrkarmen, när jag kom till den andra dörrkarmen gick det inte att få in parketten - det var fysikaliskt omöjligt, jag fick montera ner karmen för att få dit parketten.

Om man har ett någorlunda modernt hus med dörrkarmar som är skruvade och relativt enkelt demonterbara, är det inte jättemycket jobb. Man får väl måla om fodren sen om det ska bli riktigt snyggt. Om man däremot har ett hus där det inte är helt lättförståeligt hur man ska få bort karmen, ska man nog köra med smyglister.
 
Annars lägger du upp tröskeln på samma sätt som när man gör trösklar till våtrum! Bygg den som ett T eller ett upp och nedvänt L , låt utsticket täcka golvet helt utan fog. snyggast och lätt!
 
Jag har lagt nytt golv i min hall. Där finns det ett badrum, som jag inte kunde ta bort karm och tröskel.
Det jag gjorde här var att ordna ett inlägg i tröskeln, som täckte hela den biten där dörrbladet går in och en bit ut över golvet. Sedan fick jag såga av lite grand på dörren också.

Till tvättstugan, där tröskeln går lite högre mot golvet, har jag spikat dit en kvartslist.

Till köksgolvet har jag en nivåskillnad. Här har jag gjort en ny tröskel, utifrån ett tröskelämne från Bauhaus. Sedan har jag kombinerat det med en nivålist i mässing.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.