Har en liten budgetpool från rusta på 10 kubik och filter till. Idag bytte vi filtret till ett nytt för det var liksom dags för det. Det står att man kan göra rent filtret, men inte hur! "Easy to clean". Kan man ställa den i diskmaskinen rakt upp och ner tro?
 
Jag har ett sånt enkelt filter under tiden jag väntar på sandfiltret å det tar jag bara ur och sköljer av kanske ett sådant du med har....

Hoppas det va till någon hjälp
 
Har en bekant med sådant filter och hon ställde det i diskmaskinen, gick gör bra!
Min syster lägger ner det i diskmedel en stund och sen borstar rent det.
 
Jag vet inte hur stadiga sådana enklare "rustafilter" är men vi har i alla fall samma typ av fiberfilter i vårt spabad. Detta filter spolar jag rent med stark stråle från vattenslangen och så kommer man ner i vecken ordentligt. Vanlig stril eller duschstråle är för klent för vårt filter (som förvissor är tätare veckat och tjockare) och starkare stråle typ högtryck blir för mycket enligt tillverkaren. Att köra med diskborste eller liknande skulle också vara dåligt för filtret så vi nöjer oss med bara vatten. Vi provade att köra det i diskmaskinen med bara vatten och utan sköljmedel men det gjorde mindre nytta än vattenslangen.

Vårt filter är i alla fall hyfsat fräscht efter ett års ganska intensiv användning.

Sedan finns det filterrengöringsmedel som man löser i en hink vatten och låter stå över natten. Tror att de mest är någon svag syra som ska lösa upp fett och kalk men vi har inte känt behov av att köra med sådana medel än.
 
Jag kör med högtryckstvätten, 180 bar:D funkar fint!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.