Hej!
Jag har köpt en ny förrådsdörr till min kolonistuga. Som dem flesta andra i området använder jag en förrådsdörr som entredörr i stugan. Problemet är att den nya dörren har en smalare karm än den gamla. Jag monterade dörren så att den passar med panelen på utsidan av stugan, men det är några centimeter kvar till väggpanelet på insidan av stugan. Har ni några förslag på hur man kan få detta snyggt. Vill ju ha lister runt karmerna,men just nu saknas några centimeter för att jag skall kunna montera dessa. Kan man "förlänga" karmerna på något snyggt sätt så att dem kommer parallelt med stugans innervägg?
 
Bob_the_builder
"Förlängningen" är ju helt enkelt en invändig smyg. Sätt helt enkelt en list i lämplig bredd och tjocklek mot karmen så kan du spika fodret mot denna sedan. Förrådsdörren är väl sannolikt omålad så det går ju bra med en planhyvlad list.
 
Jag hoppar på denna tråden, fast det gäller fönster. Nu har jag smällt på en gipsskiva till på innerväggen, så det där 12,5 mm extra måste överbryggas. Det satt en smyg där redan, kanske är det läge att ta bort den, och byta till en större? Tycker att det blir lite väl många 'innerhörn' mellan smyg1 och smyg2 och sedan mot fodret.

Fönstret sitter högt upp på väggen (1,6m upp), min tanke är att ha målat trå både som smyg och foder. Väggen sitter ovanflör diskbänk i ett kök, men en bit ovanför kaklets slut. Finns det några lister/foder att ta till att bara sätta runt kanten på gipset, typ en list som bygger inåt mot fönstret?

Vilket är smidiagst?
 
Bob_the_builder
Det finns ju hörnlister att ta till, alternativ byter du fodret till ett klackfoder.
 
  • ytterh%c3%b6rnlist.jpg
  • klackfoder%20fals.jpg
Ah, klackfoder var det jag fikade efter. Tack för det, skall hålla ögonen öppna!
 
  • Gilla
1894gais
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.