Hej, osäker på om detta blev rätt delforum (flytta det gärna ifall det passar bättre någon annanstans).

Min fundering/fråga är denna.

Vi skall göra i ordning vår tvättstuga så småningom och i dagsläget ser det ut ungefär såhär

TVATTSTUGAN.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Rummet är avsevärt större än vad som syns på bilden, men jag tror ni förstår principen. Det är "stenbumlingar" som väggmaterial (utsidan putsad och målad) idag och de verkar ha använt nån puts/betong/kalkblandning för att försöka jämna till väggarna/skarvarna lite mellan stenarna.. och gjuten platta på golvet..

Men tyvärr har det börjat lossna och spricka upp på sina håll - och det är mindre snyggt..

TVATT_VAGG_NARA.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så det finns två olika sätt att göra en renovering på antar jag..

1. Bygga en ny vägg med rätt material..
2. Knacka ner alltihoppa och putsa nytt..

..och det är nu min fundering kommer!

Om jag nu skulle vilja göra en helt ny vägg framför (enligt konstens alla regler), måste jag göra något åt fogarna/putsen/stenen där bakom, innan iaf?

Jag antar att det kommer rasa ner mer "puts" med tiden? Kan hål där skapa ett senare problem? (tex att möss kommer in? har sett en liten "grus/sandhög" nere vid golvet på några ställen..där det också är hål mellan stenarna..)

OM jag nu skulle välja alternativ 2, att knacka ner allt. Hur går man egentligen till väga då? Hur mycket ska man knacka bort.. och hur gör man om det sitter hårt? (kan man lämna det kvar då?) - och sedan när man bygger upp det igen, ska man putsa/foga/fylla i.. i flera lager då eller?? (ganska stora skillnader mellan stenarna på sina håll).

Alla tankar välkomna (på ett eller båda förslagen)

MVH Sandra
 
Svårt att avgöra på bilderna, men det kan vara så att man målat med en tät färg som får putsen att släppa eftersom fukt i muren då inte kan vädras ut. Att göra om och göra rätt och få en helt plan vägg lär kräva en betydande arbetsinsats och flera lager puts.

Jag är ingen källarexpert, men spontant röstar jag på plåtreglar och våtrumsgips. Med tiden kommer det säkert ramla ner puts på baksidan, men några hål i muren lär det inte bli.
 
Just på bilderna här så kan jag tala om att det är hmm.. e källare.. men helt ovan mark där (kanske är några dm, längst ner på vissa sidor i rummet, som är under mark). Utsidan av huset är "slätputsad" och målad med färg för ändamålet (har för mig att vi hittade en burk med svart "murfärg" någonstans när vi flyttade in). Det är lite sprickor på utsidan med, men inget konstigt.

Jag tycker också det verkar bli väldigt mycket putsande om man ska göra om allt (som sagt, inte ett litet rum). Men det var därför jag undrade lite över om man fortfarande var tvungen att åtgärda väggen på något vis.. innan man bygger en ny framför.

Kanske räcker att lappa det som är trasigt/hål?

Vi har plåtreglar ligger där nere i rummet redan och våtrumsgips.. från föregående ägare (vi köpte en del saker i uthusen..) - men jag är lite sugen på en brädvägg (liggande..). Undrar hur man gör det på bästa sätt.. och ska vi isolera.. eller inte..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.