Jag har ett 1-plans hus med källare som är byggt -75. Den tidigare ägaren hade tagit bort takfläkten så ventilationen fungerade ju inte alls. Har satt dit en ny takfläkt nu och styrning via en trafo i köket.

Nu är det så att det inte finns en enda tilluftsventil på boytan och har aldrig funnits det vad jag kan se. Däremot så finns det tilluftsventiler i varje rum nere i källaren och trappen ner dit är helt öppen. Fast det är väl ändå så att jag skulle behöva tilluftsventiler i sovrummen och vardagsrummet? Eller behövs inte det iom att det verkar vara byggt utan några ventiler där.
 
M
Ventiler ska inte behöva finnas mer än i kök å toa/våtrum i det våningsplanet. Men tycker du det ventilerar dåligt i nåt rum, så sätt dit en ventil..

magentis
 
Frånluftsventiler sitter i badrum, toalett och till köksfläkten uppe och i källaren så sitter ett utsug i tvättstugan. Men nu var det som sagt tilluften jag funderade över. Under vintern blev det lite fukt längst ner på fönstren i sovrummen på morgonen, men då fanns det inte någon fläkt på taket heller.
 
M
Kollat så att ingen ventilation byggts igen.., vilket inte alls är nåt ovanligt. Farsan var mäkta irriterade på folk, som satt ventilationen ur spel, å sen klagade på kallras å fukt.. Han fick ofta åka runt å koppla in fläktarna igen (folk skyllde på att dom ville spara på elen) eller öppna upp ventiler, som satts igen p.g.a sparivern..

magentis
 
Har inte hittat några bortbyggda ventiler borde ha sett det när jag tapetserade och hade ner alla tapeter ända från 70-talet. Syns inget på fasaden heller och jag tror inte att den är bytt sen huset byggdes heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.