Håller på att kakla ett badrum med plastmatta på golvet, dvs. mattan är uppvikt ca. 15 cm på väggen. Satte upp en list på väggen där andra kakelraden startar och har börjat kakla därifrån och uppåt.

Undrar nu när jag ska ta bort listen och sätter den nedersta raden av kakel som överlappar plastmattan om man måste förbehandla mattan för att kakelfixet ska fastna ordentligt eller hur gör man?

När man sätter den nedersta kakelraden kommer inte den att glida nedåt då den saknar stödlist?

Vid dom vanliga kakelraderna, dvs inte den nedersta, hur länge måste fogsnöret sitta innan man kan ta bort det?

Hälsningar,
Pelle
 
Rätt blandad fix så ska det inte glida, detsamma gäller där du satt snören, de är enligt min åsikt mest ett besvärligt hjälpmedel för att hålla samma avstånd,
Många kör på fri hand utan snören eller kryss, jag inräknad..
 
Har sett plattsättare fäsa varje platta med en snutt masktejp till plattan ovanför.
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
En liten kloss som du kilar mellan golvet och plattan fungerar bra. Sätt kryss eller kakelsnöre till plattan ovanför så de inte glider ihop.

Visst det SKA hänga kvar men man kan ge sig fan på att när man går därifrån så glider en ner och vips så har man något att gräma sig över LÄNGE.
 
Jag brukar hänga upp plattan och låta den glida ner, sedan ta en öl och återkomma om 5-8 minuter för att skjuta upp den på rätt plats.
 
Jädrar vad full du måste bli om du ska sätta några kvadrat :)
 
  • Gilla
gryden
  • Laddar…
Kanske värt att påpeka att det var lättöl jag drack och att det var hemma i min egna tvättstuga. Sedan så blir det inte alltid öl utan man får nöja sig med julmust.
 
Om jag förstått er rätt så kan man alltså ta bort snöret ganska snart, ung. efter 1 timme.

Ingen som vet något om frågan "Undrar nu när jag ska ta bort listen och sätter den nedersta raden av kakel som överlappar plastmattan om man måste förbehandla mattan (med typ primer eller något) för att kakelfixet ska fastna ordentligt på mattan, eller hur gör man?"

PS Tack för alla svar.
 
Varför så brått? Låt snöret sitta kvar till dagen efter fixet ska ju ändå torka i två dagar innan man fogar.

Tror att man ska rugga mattan men detta står säkert i monteringsanvisningen till just ditt fabrikat av fix, annars kan man kika på tex LIP:s anvisningar som finns på nätet.
 
2 dagar? med X7plus så kan du inte rubba plattan med handkraft efter 15min
 
Och x7plus är vanligt fix?
 
x7 plus är väl inget vanligt fix, kanske bland en del plattsättare men knappast något som finns i byggvaruhusen för privatkunder. Ardex är tillverkaren bakom x7 och just Ardex är svårt att hitta i de allmänna byggvaruhusen.
 
v-g skrev:
Varför så brått? Låt snöret sitta kvar till dagen efter fixet ska ju ändå torka i två dagar innan man fogar.

Tror att man ska rugga mattan men detta står säkert i monteringsanvisningen till just ditt fabrikat av fix, annars kan man kika på tex LIP:s anvisningar som finns på nätet.
De flesta fix är ämnade för fogning efter 24 timmar, men många plattsättare fogar efter 12 timmar. Två dagar är väl lite overkill, men om tillverkaren skriver det så är det smartast att följa dennes råd.
 
Jag brukar ta bort snöret vart efter jag kaklar mej uppåt (brukar :p nåja har bara helkaklat ett badrum och ett par köksväggar ovanför bänken, men ändå ;)) som JLAINE påpekar tar det ungefär en pilsner innan det börjar sluta glida neråt, sen sitter plattorna å snöret kan tas bort. Hittills har ingen kakelvägg blivit perfekt för mej :surprised: snöret åker in lite under nån platta å lite fix hamnar på snöret osv, enklare att ta bort det innan fixet torkat helt.
Jag har aldrig väntat 2 dar på att foga heller, sätter kaklet ena dan och fogar nästa, å jag har aldrig använt nåt superduper-x7 plus utan nåt standardfix som säljs till amatörer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.