Vi håller på att bygga på en andra våning och kommer att installera två toaletter där. Jag kommer att dra röret ut genom väggen och sätta ett stamrör ner till marknivå och koppla in det på avloppsröret där. Det jag undrar över är att det kommer att bli ett fall på ca 3 meter och sedan ca en 85 graders böj och vidare lutning mot avloppet i marken, kan man bara låta det vara så eller finns det risk för stopp så man måste koppla in något som ser till att föra avföringen framåt i själva böjen?

Måste man även ha ventilation på avloppet på bägge planen?

Ska väl tillägga att befintligt avlopp är gjort för 10 år sedan med plaströr och mynnar ut i ett reningsverk.
 
Fördela böjar på 2 eller flera med vardera mindre vinkel 2x45° eller 3x30° för att fördela inbromsningen och undvika tvärstopp efter 3 m fall. Jag tror att högsta punkten måste ventileras, annars är det risk för att vattenlås i tvättställ och golvbrunn töms på vatten om man spolar en stor laddning i toaletten.
 
  • Gilla
Hecter
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Fördela böjar på 2 eller flera med vardera mindre vinkel 2x45° eller 3x30° för att fördela inbromsningen och undvika tvärstopp efter 3 m fall. Jag tror att högsta punkten måste ventileras, annars är det risk för att vattenlås i tvättställ och golvbrunn töms på vatten om man spolar en stor laddning i toaletten.
Okey, det låter vettigt, tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.