Ska ju snart börja måla mina väggar dock så undrar jag hur man gör med hörn. För tapeter täcker ju liksom över hörnet och gör det runt och fint. Men färg gör ju inte det och i vissa hörn är det ju en liten glipa mellan gipsskivorna, sätter man en list eller nåt för att få det att se snyggare ut? Eller täcker färgen sådana skavanker?
 
I ytterhörn används oftast en stål eller papp profil som spacklas in, se bild nedan. Innerhörn latexfog som är övermålningsbar. Sedan är det bara till att börja kladda färg. =)

spackeltejp.JPG
 
Redigerat:
Vad menas med inner och ytterhörn?
 
Ytterhörn är det man slår armbågen i.
Innerhörn är där spindlarna bygger nät.
 
  • Gilla
pelpet och 9 till
  • Laddar…
Haha den var ju helskön^^ Med andra ord så har jag bara spindelbon^^
 
jag spacklar upp mina hörn, sätter sedan pappremsa och spacklar igen, slipar och målar...
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
sacklar? Jag har knappt hållt i en hammare innan så jag är totalt nybörjare på renovering
 
Fog, typ latex, är en annan enkel metod.
 
katten12 skrev:
sacklar? Jag har knappt hållt i en hammare innan så jag är totalt nybörjare på renovering
ibland går det fort:surprised: spacklar
 
PCLarsson skrev:
jag spacklar upp mina hörn, sätter sedan pappremsa och spacklar igen, slipar och målar...
Hur gör man egentligen med de där hörnen? Måste man sätta dem i fasningen på gipsskivan eller funkar de även på en kapad kant?
 
Redigerat:
funkar på kapad kant. Man får bara spackla ut en bit på skivan.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
MathiasS skrev:
funkar på kapad kant. Man får bara spackla ut en bit på skivan.
Tips är även att limma fast pappremsan med vävlim, för att absolut minimera bygghöjden. Garanterar även att den sitter absolut fast. :)
 
...men inte vanligt vävlim utan våtrumstapetklister. Det är vattenfast och släpper inte när du spacklar.
 
MathiasS skrev:
...men inte vanligt vävlim utan våtrumstapetklister. Det är vattenfast och släpper inte när du spacklar.
Min erfarenhet av det (målare) är att vävlim går finfint. Det krävs en hel del vatten för att lösa torkat vävlim. Hur går det annars med vattenbaserad färg på väv? :)
 
Ok.

jag har inte provat vanligt vävlim utan bara följt instruktionen från andra som målar å yrkets vägnar. "Alla" har sagt våtrumsklister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.