Hallå

Ska prova tapetsera en fondvägg i ett av våra sovrum och skulle vilja ha lite tips på hur man går tillväga.

Ska man tex. börja med fondväggen å sen tapetsera övriga väggar eller hur gör ni??
 
Beror kanske lite på vad fonden består av= foto eller vanlig tapet. Normalt sätter man upp fonden först, då denna skall vikas ut ca 10mm på nästa vägg, och sedan sättes andra väggtapeten med början i hörnet. Men är det kanske ett foto som du inte vill missa något av, kan du börja med sidorna, och då låta dessa gå 10mm in på fondväggen, och sedan börja med fototapeten i hörnet.
 
Som målare så kan jag berätta att vi alltid börjar med att tapesera dom andra väggarna först och så låter man den tapeten gå ut någon cm på den vägg som ska vara fondvägg. För man vill sätta fond väggen en cm in från varje hörn så att man får en snygg inrammning.
/ Magnus
 
  • Gilla
filidutt
  • Laddar…
Isåfall har jag gjort fel. Började närmast fönstret som man brukar, när jag kom till fondväggen bytte jag tapetrulle och vid nästa hörn bytte jag tillbaka. Fick förstås skära lite så fonden börjar och slutar i hörnet men i ena änden ligger fonden runt hörnet och i andra änden den andra tapeten. Man ser ingen skillnad om man inte letar efter just det.

Attans också! nu kommer jag börja granska andras fondväggar :mad:
 
magnus271519 skrev:
Som målare så kan jag berätta att vi alltid börjar med att tapesera dom andra väggarna först och så låter man den tapeten gå ut någon cm på den vägg som ska vara fondvägg. För man vill sätta fond väggen en cm in från varje hörn så att man får en snygg inrammning.
/ Magnus
Intressant magnus2715, skall man då har inramning även upp/nedtill på fondväggen?
Inramningen blir då med de andra väggarnas tapet, om jag har förstått det rätt.
 
upptill skär jag alltid med en tapetkniv med en liten distans så där blir det ju en liten vit kant av takfärgen och nertill har du ju fotlisten som ramar in det hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.