Någon som vill förklara för mig hur man gör när man sågar ut hålen för vasken och hällen i bänkskivan. Vad ska man tänka på? Vad limmar man med? Finns det med till vasken från Ikea och till hällen (från Electrolux)? Ska man prima eller något på träkanterna som blir efter man sågat? Det är en laminatskiva.

Behöver utförliga råd, snälla!
 
Ingen som fixat en bänkskiva själv????????
 
T
Det följer med beslag som man spänner fast vasken med om du har köpt den ifrån Ikea. Annars kan man skippa detta och fästa vasken med silikon, funkar lika bra.

Snittet i laminatskivan kan du försegla med trälim eller dyligt så inte fukt/vatten kommer åt.
 
Vasken och spishällen skruvas oftast fast underifrån, med hakar som sitter på vask och häll,
Vid hällen brukar det över sågytan sättas en aluminiumtejp, som återfinns i samma kartong som hällen,
Sågytan vid vasken brukar jag täcka med silikon,
Ibland kan det vara en tätningsremsa med till vasken, som ska klämmas fast mellan vask/ovansida bänkskiva,
Oftast står det i monteringsanvisningen hur tillverkaren av bänkskiva eller utrustningen tänkt sig,
Det är visserligen oseriöst att läsa manualer, men du kan ju läsa den lite i smyg :)

tank77 hann före ser jag..
 
Aha! Tack för era svar! Inte jag som ska göra detta och sambon bara muttrar åt att jag lägger mig i! Ha! Ha! Han har det inte lätt stackaren! Men ska man köpa silicon som är flytande liksom eller vad för silicon är det man ska ha där på de sågade kanterna?
 
Det finns säkert en tub med till vasken..
 
Hej Mäster!

Nej tyvärr följer det inte med vasken så man måste köpa det själv så frågan är ju vad det är man ska köpa för något? Måste nog ordna det imorgon för på tisdag ska bänkskivan på plats. Undrar om man kan köpa det på Byggmax eller hos den lokala färgaffären så man slipper köra in till stan för att ordna det!
 
Fungerar verkligen trälim? Det har vi nog hemma i så fall!
 
Nikki73 skrev:
Hej Mäster!

Nej tyvärr följer det inte med vasken så man måste köpa det själv så frågan är ju vad det är man ska köpa för något? Måste nog ordna det imorgon för på tisdag ska bänkskivan på plats. Undrar om man kan köpa det på Byggmax eller hos den lokala färgaffären så man slipper köra in till stan för att ordna det!
Absolut!
 
Kan ju tillägga att beslagen som medföljer hällen brukar vi hoppa över när vi monterar inredningar eftersom hällen ändå ligger stadigt på plats i hålet.
Fördelen är att man lätt kan dra ut lådan under hällen och lyfta hällen uppåt och komma åt att rengöra runt hällens skräpsamlarkanter.

I övrigt har du ju redan fått svar på dina frågor.
 
njae...
man använder alltid klämbeslagen man har till hällen...
då ligger den still.
inte bara att såga upp å lägga i utan montera dessa 4st i kanterna mä.
enkelt att få upp hällen ändå..
mvh
snickar estwing
 
estwing skrev:
njae...
man använder alltid klämbeslagen man har till hällen...
då ligger den still.
inte bara att såga upp å lägga i utan montera dessa 4st i kanterna mä.
enkelt att få upp hällen ändå..
mvh
snickar estwing
Jasså, vem säger nu det då... Du, men vem påstår att det är det rätta... :rolleyes:

Sågar man ur hålet ordentligt så ligger hällen hur fint som helst utan beslagen.
Dessutom är det fler och fler hällar som levereras utan beslag nuförtiden och då kan man ju undra hur du går till väga...
Precis som jag är nyfiken på hur du skruvar fast beslagen i granitskivor... ;)

Dock tror jag vi pratar om olika typer av beslag för du pratar om fyra stycken klämbeslag och de är alltid monterade på alla de hällar jag lagt på plats.
Däremot följer det i vissa fall med två stycken lite längre skenor som är tänkta att monteras i bänkskivans kortsidor och sen trycks hällen ner i dessa.
Använder man dem är det absolut inte enkelt att lyfta hällen för rengöring.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jasså, vem säger nu det då... Du, men vem påstår att det är det rätta... :rolleyes:

Sågar man ur hålet ordentligt så ligger hällen hur fint som helst utan beslagen.
Dessutom är det fler och fler hällar som levereras utan beslag nuförtiden och då kan man ju undra hur du går till väga...
Precis som jag är nyfiken på hur du skruvar fast beslagen i granitskivor... ;)

Dock tror jag vi pratar om olika typer av beslag för du pratar om fyra stycken klämbeslag och de är alltid monterade på alla de hällar jag lagt på plats.
Däremot följer det i vissa fall med två stycken lite längre skenor som är tänkta att monteras i bänkskivans kortsidor och sen trycks hällen ner i dessa.
Använder man dem är det absolut inte enkelt att lyfta hällen för rengöring.
å vem säger att vi pratar granitskiva här då?
det går utmärkt att få upp hällen med klämbeslagen.

om du har 5 bultar för å skruva fast hjulet på bilen hoppar du då över dom bara för att fälgen passar på centumnavet?

du hoppar över ett moment i jobbet här.
visst sågar man exakt så ligger hällen men då passar ej klämbeslaget. det skall vara där.
senaste hällen va på mitt kök, siemens. 4 st beslag.
klart finns det inga beslag kan man ej montera beslag, SJÄLVKLART.
finns det beslag, monterar man dom.

mvh
snickar estwing
 
Redigerat:
estwing skrev:
å vem säger att vi pratar granitskiva här då?
det går utmärkt att få upp hällen med klämbeslagen.

om du har 5 bultar för å skruva fast hjulet på bilen hoppar du då över dom bara för att fälgen passar på centumnavet?

du hoppar över ett moment i jobbet här.
visst sågar man exakt så ligger hällen men då passar ej klämbeslaget. det skall vara där.
senaste hällen va på mitt kök, siemens. 4 st beslag.
klart finns det inga beslag kan man ej montera beslag, SJÄLVKLART.
finns det beslag, monterar man dom.

mvh
snickar estwing
Herregud Bror Duktig... :confused:;)

Jag frågade dig bara hur du gör med dina beslag OM det är en granitskiva ???
Men visst... nu fick du ju problem direkt.

Kanske liiiiiite skillnad på ett hjul som inte sitter fast utan sina bultar. q(;^;)p

Har du sett en spishäll flyga någon gång ?? :rolleyes:

I normalfallet har en 600mm häll inbyggnadsmåttet 490x560mm och sågar man hålet efter det så ligger hällen hur fint som helst utan beslagen och jag kan garantera dig att den inte flyger sin väg... :D

Jag har aldrig påstått att man ska såga hålet så tight så man får klämma ner hällen utan klämbeslagen.

Kanske du skulle läsa mitt inlägg en gång till innan du går igång här...
Jag skrev ju på slutet att vi antagligen menar olika typer av beslag och att klämbeslagen normalt sett redan sitter på hällen och naturligtvis ska de då göra det.
De beslagen jag avsåg att man inte behöver montera är de längre skenorna som ett par tappar på hällen kan falla ner i och låsa fast hällen.
Dock ligger hällen helt still utan dessa och det är betydligt lättare att hålla fräscht utan dem.
OCH... dessa skenorna kan man inte montera om man har granitskiva och använder man dem inte då så ser jag inte poängen med att tvunget använda dem när det är träskiva...
MEN... jag väntar fortfarande på en förklaring från dig som vet anledningen till varför man måste montera dem om de följer med men kan skita i vilket om det inte följer med några eller ifall det är granitskiva... :rolleyes:
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Herregud Bror Duktig... :confused:;)

Jag frågade dig bara hur du gör med dina beslag OM det är en granitskiva ???
Men visst... nu fick du ju problem direkt.

Kanske liiiiiite skillnad på ett hjul som inte sitter fast utan sina bultar. q(;^;)p

Har du sett en spishäll flyga någon gång ?? :rolleyes:

I normalfallet har en 600mm häll inbyggnadsmåttet 490x560mm och sågar man hålet efter det så ligger hällen hur fint som helst utan beslagen och jag kan garantera dig att den inte flyger sin väg... :D

Jag har aldrig påstått att man ska såga hålet så tight så man får klämma ner hällen utan klämbeslagen.

Kanske du skulle läsa mitt inlägg en gång till innan du går igång här...
Jag skrev ju på slutet att vi antagligen menar olika typer av beslag och att klämbeslagen normalt sett redan sitter på hällen och naturligtvis ska de då göra det.
De beslagen jag avsåg att man inte behöver montera är de längre skenorna som ett par tappar på hällen kan falla ner i och låsa fast hällen.
Dock ligger hällen helt still utan dessa och det är betydligt lättare att hålla fräscht utan dem.
OCH... dessa skenorna kan man inte montera om man har granitskiva och använder man dem inte då så ser jag inte poängen med att tvunget använda dem när det är träskiva...
MEN... jag väntar fortfarande på en förklaring från dig som vet anledningen till varför man måste montera dem om de följer med men kan skita i vilket om det inte följer med några eller ifall det är granitskiva... :rolleyes:
å du kan börja läsa mitt tydligare...
å kalla mig inte bror duktig tack... du verkar äga detta köksforum å lilla minsta inlägg blir du så grinig , ;)
tro fan att du ej kan ha beslag på granit, läs mitt förra ordentligt tack.
hålla fräscht kan man med beslagen iaf bara ta en plast smörkniv å lirka under å vips så e hällen uppe...va det svårt?:cool:

det finns juh flygande mattor sägs det gö... haha dummer.
ok hoppar du över diskhoarna med när du sågar ur?


mvh
snickar estwing
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.