Hej

Jag befinner mig för närvarande i en diskussion med min svärfar angående den mest effektiva metoden för att konstruera hörn med lösvirke, med särskild fokus på maximal värmeisolering och korrekt byggteknik. I bifogad länk finns en skiss som illustrerar konstruktionen. Avsnittet med tre sektioner representerar byggnadens långsida. Min fråga gäller specifikt hörnkonstruktionen där en stomplanka placeras med centrumavstånd 190 mm från långsidans kant. Är detta en korrekt metod, eller finns det mer effektiva alternativ?

Vägg med stomme av träreglar med tvärsnitt 45x195, centrumavstånd 600 mm och med mineralullsisolering, invändigt försedd med horisontella 45x45 träreglar med dubbla 13 mm beklädnadsskivor.

https://collaborate.shapr3d.com/v/2TqUrec4c8WHx41EVygag
 
D Danielka skrev:
Hej

Jag befinner mig för närvarande i en diskussion med min svärfar angående den mest effektiva metoden för att konstruera hörn med lösvirke, med särskild fokus på maximal värmeisolering och korrekt byggteknik. I bifogad länk finns en skiss som illustrerar konstruktionen. Avsnittet med tre sektioner representerar byggnadens långsida. Min fråga gäller specifikt hörnkonstruktionen där en stomplanka placeras med centrumavstånd 190 mm från långsidans kant. Är detta en korrekt metod, eller finns det mer effektiva alternativ?

Vägg med stomme av träreglar med tvärsnitt 45x195, centrumavstånd 600 mm och med mineralullsisolering, invändigt försedd med horisontella 45x45 träreglar med dubbla 13 mm beklädnadsskivor.

[länk]
Sopig bild men så så här brukar man trolla till det
 
  • Digital skiss av ett presentpaket med text och streck, överlag på gränssnittsknappar, potentiellt skärmdump från en enhet.
R
D Danielka skrev:
Hej

Jag befinner mig för närvarande i en diskussion med min svärfar angående den mest effektiva metoden för att konstruera hörn med lösvirke, med särskild fokus på maximal värmeisolering och korrekt byggteknik. I bifogad länk finns en skiss som illustrerar konstruktionen. Avsnittet med tre sektioner representerar byggnadens långsida. Min fråga gäller specifikt hörnkonstruktionen där en stomplanka placeras med centrumavstånd 190 mm från långsidans kant. Är detta en korrekt metod, eller finns det mer effektiva alternativ?

Vägg med stomme av träreglar med tvärsnitt 45x195, centrumavstånd 600 mm och med mineralullsisolering, invändigt försedd med horisontella 45x45 träreglar med dubbla 13 mm beklädnadsskivor.

[länk]
Bifogar en bild.

Mvh Janne
 
  • Handritad skiss av struktur, troligen byggnadsdetalj, med måttangivelser och text på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Janu78 skrev:
Bifogar en bild.

Mvh Janne
Intressant! Jag antar att vänstersidan långsidan?
 
R
D Danielka skrev:
Intressant! Jag antar att vänstersidan långsidan?
Jag brukar ha långsidorna längst, men det går lika bra att göra det i gavelväggen om man säger så!
 
Hittade detta på TräGuiden.
 
  • Isolerad väggsektion, snittillustration, byggnadskonstruktion, etiketterade komponenter, teknisk ritning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
DanielKa
  • Laddar…
D Danielka skrev:
Hittade detta på TräGuiden.
Du hittade det själv 🙂
 
  • Gilla
DanielKa
  • Laddar…
Kolla mina frågor i bilden - stämmer detta?
 
  • Illustration av husbyggnation detaljer - takkonstruktion, isolering, numrerade delar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
D Danielka skrev:
Kolla mina frågor i bilden - stämmer detta?
vi gör inte innerhörnet exakt såhär utan enlig den skissen som jag skickade till dig, främst för köldbryggansskull det är väldig mycket stolpar i denna skiss! Men du kan följa denna om du vill och tycker det är lättare.
Ja du kan kortla emellan dom vågrätta installations regeln.
 
R Janu78 skrev:
vi gör inte innerhörnet exakt såhär utan enlig den skissen som jag skickade till dig, främst för köldbryggansskull det är väldig mycket stolpar i denna skiss! Men du kan följa denna om du vill och tycker det är lättare.
Ja du kan kortla emellan dom vågrätta installations regeln.
Tack för förtydligandet. Jag ska kolla på på din skiss igen och återkommer om jag inte förstår - men du menar att det är färre/mindre köldbryggor i din lösning?
 
R
D Danielka skrev:
Tack för förtydligandet. Jag ska kolla på på din skiss igen och återkommer om jag inte förstår - men du menar att det är färre/mindre köldbryggor i din lösning?
Japp färre stolpar.
 
R
R Janu78 skrev:
Japp färre stolpar.
Det är många lösvirkesbyggare som använder den principen.
 
R Janu78 skrev:
Det är många lösvirkesbyggare som använder den principen.
Jag är inte helt insatt i konceptet med köldbryggor, men din ritning innehåller väggarna "mer" mängd isoleringsmängd.
 
R
D Danielka skrev:
Jag är inte helt insatt i konceptet med köldbryggor, men din ritning innehåller väggarna "mer" mängd isoleringsmängd.
Om du räknar antalet stolpar i hörnet vad får du för resultat emellan min och eran skiss?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.