Jag har nu läst x antal olika trådar och beskrivningar om bastubyggen och jag blir inte klok på alla olika svar som finns. Tar allt från början. Jag har ett rum angränsande till mitt badrum(som nu ska renoveras) finns till och med en bastudörr monterad .Det var tänkt som bastu men tidagare ägare också han som byggde huset 86 tyckte att det var bättre att bygga en snickarbo där istället . jag vill iaf bygga bastu där och nu till funderingarna. Rummet är för stort för bastu i hela utrymmet så jag kommer regla av med en vägg mitt i rummet (blir klädkammare på andra sidan, det finns en dörr ut till garaget också) idag består rummet av våtrumsmatta på golv,gipsväggar och gipstak. Tanken är att regla upp nya väggar och tak med 45x45 och 20 mm luftspalt(blir ett nytt rum i rummet). Sätta in en ny bastudörr och lägga in en ny fräsch matta. Nu till funderingarna ska man ha folie eller inte? Ska man slå panel direkt på 45x45 mot isoleringen eller sätta ytterligare en luftspalt med hjälp av läkt? På väggen som blir "ny" mot klädkammaren hade jag tänkt spara en 20 mm glipa mellan den nya väggen och den befintliga för att få luft in till luftspalten.

Detta blev mycket men men jag är en funderare :) är jag på rätt spår? Och ska man ha folie eller inte ?

Tacksam för svar!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.