En del frågor eftersom jag är osäker :confused:

Hur gör man fönstersmygar själv. Ska man använda MDF eller kanske planhyvlat virke. I badrum kanske MDF inte funkar.

Vad stöttar man upp smygen med? Ska den stöttas mer undertill (antar jag) och kanske inte lika mycket på sidorna?

Ska man lägga i extra drevremsa mellan smyg och vägg eller blir det dumt (om karmen redan är drevad och med bottningslist och fog på insidan)?

Ska man betala extra för urfrästa spår i karmarna för fönstersmygmontering?

Ska smygen sättas med lim i det spåret i så fall eller sitter den bara där löst?

Kanske dumt att limma ifall man ska ta isär smygen någon gång. Men det kanske man inte gör.

Hur fäster man smygen annars i karmen?

Någon här som har kexat fast smygen i karmen (lamellfräs)?

Smygen till mina fönster kanske blir 5-10 cm djup, vet inte exakt ännu.

Berätta gärna hur du gjorde :)
 
- Både MDF och planhuvlat funkar bra. - - MDF funkar bra även i våtrum.
- Aldrig jobbat med spårad karm, men utan spår så mjukfogar man mot karmen innan målning av smyg. Smygen fästs då inte alls i karmen.

För att kunna tipsa om fästmetod så får du ange vilket material du har i väggen.
 
Tjenare,

Vi använde oss av en planhyvlad skiva som vi sågade till för att få rätt passform (längd och djup). Målade sedan den med grundfärg och därefter två varv med karmfärg. Därefter sköt jag fast dem med spikpistol, då syns nästan inte hålen.

Viktigt är nog att se till att få smygarnasidorna lika, dvs nederdel och överdel osv. Eftersom vårt hål i väggen var något skevt hade den högra smygskivan blivit 1 cm högre om vi hade gjort utefter hålet.

Färgen tog en riktigt lång tid att torka. 20 timmar för karmfärgen (lackfärg av något slag) och vi drog på två varv + grundfärgen som hade 8 timmar torktid,

Så gjorde vi

Jimmy
 
De smygar jag gjort har jag gjort av MDF. Jag skruvar i regelvirket på sidorna och inte i karmen. Förborrar MDF:en, försänker skruven och spacklar över. Brukar sätta två skruvar i bredd och ser till att sätta dem där jag har stöd bakom.

För att väga in smygen och få stöd för densamma använder jag skruv som jag drar i regelverket runt fönstret. Ger bra stöd och är enkelt att väga in smygen då man bara skruvar in eller ut skruvarna lite.
 
Jag har inte gjort det själv, men så här är smygarna i mitt hus byggda:

MDF 16 mm tillsågad i rätt bredd för respektive fönster, runt 30 cm.
Radie fräst på "innerkanten".
Över och underskiva sågade i rätt längd = fönsternischens bredd.
Sidobitar tillsågade så det blir presspassning mellan över- och underskiva.
Målning vit färg (samma som fönstren) med roller i två lager.
Montering med sättlim mot reglarna. Några stora klickar på varje del. Inga skruv eller spik!

Om det finns färdigmålad MDF i rätt bredd blir det ju lättare förstås. Så här breda fanns det visst inte.

Det ser snyggt ut och gick snabbt att göra för de duktiga polska snickarna :)
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
MDF måttade in med gipsskruv i reglarna, en klick sättlim på skruvskallarna samt nån spik med dyckertpistolen, sedan spackla dessa ytterst små hål .
Och sedan mjukfog o måla. uploadfromtaptalk1376587741664.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag fäster alltid smygen i karmen. Antingen med frästa spår (kan man göra själv) eller med plugg (använd pluggmarkörer).

Sen kör jag med kilar (parvis) för att få smygen 90grader mot fönstret. Skruva rakt igenom smyg och kilar i utkanten av smygen. Det räcker med ett par skruvar per smyg på normalstora fönster, 3-4på dörrar och stora fönster. Fodret fixerar allt....

Jag har mdf smygar i större delen av huset, i sommarstugan är det klarlackad furu. Funkar lika bra med båda materialen. Även i badrum. Om det sprutar vatten på smygen behövs fuktspärr....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.