Jag har en gäststuga utan vatten. Håller på att sätta in ett kök och har köpt en ”vattentank” 15 l, att ställa på bänken vid hon. Typ till att borsta tänder eller tvätta händerna, ingen matlagning eller disk eller så. Jag tänker mig att borra hål i golvet och ha ett rör ut till en superenkel stenkista. Vad behöver jag till detta? Viken typ av rör går genom golvet och som jag ansluter till avloppet? Och sen en böj och ett rör under huset fram till stenkistan antar jag? Men kan inte möss springa in då genom rören? Hur hindrar man det?
 
Sätt en stor hink under diskhon.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sätt en stor hink under diskhon.
Blir ett Ikeakök med lådor under så hink kommer inte att funka.
 
Du får nog problem med kommunen om du vill släppa ut vatten lagligt..,
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
ullet
50 mm avloppsrör funkar alldeles utmärkt till en sån lösning, går säkert med 40 mm också, går bra att avsluta i ett dräneringsrör istället för stenkista har jag också en känsla av
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får nog problem med kommunen om du vill släppa ut vatten lagligt..,
som jag skrev, borsta tänderna eller tvätta händer. Som jag hade kunnat göra med en balja utanför huset. Inget annat. Jag har sluten tank + korrekt köksavlopp från bostadshuset.
 
ullet ullet skrev:
50 mm avloppsrör funkar alldeles utmärkt till en sån lösning, går säkert med 40 mm också, går bra att avsluta i ett dräneringsrör istället för stenkista har jag också en känsla av
så borra hål 50 mm och dra igenom ett rör? Sätta böj i ena änden och iväg med vattnet, ansluta avloppsröret under hon till 50 mm röret.

Frågan om skogsmöss kvarstår, vill helt inte ha en E4 för dem in i huset
 
T Tindrebäck skrev:
Frågan om skogsmöss kvarstår, vill helt inte ha en E4 för dem in i huset
Men du kan väl låta avloppet mynna i stenkistan?
Finns inte många möss där inne.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Men du kan väl låta avloppet mynna i stenkistan?
Finns inte många möss där inne.
ja, om jag gör den noga så borde det ju vara så. Lite orolig ändå att de slinker in.
 
T Tindrebäck skrev:
Jag har en gäststuga utan vatten. Håller på att sätta in ett kök och har köpt en ”vattentank” 15 l, att ställa på bänken vid hon. Typ till att borsta tänder eller tvätta händerna, ingen matlagning eller disk eller så. Jag tänker mig att borra hål i golvet och ha ett rör ut till en superenkel stenkista. Vad behöver jag till detta? Viken typ av rör går genom golvet och som jag ansluter till avloppet? Och sen en böj och ett rör under huset fram till stenkistan antar jag? Men kan inte möss springa in då genom rören? Hur hindrar man det?
mest skulle jag vilja ha en ritning eller förklaring vad jag har genom golvet, hur jag sätter ihop osv. Vad behöver jag köpa?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Köp en färdig:)
[länk]
tack!!! Så smart. En sån blir det :)
 
  • Gilla
Falken 75
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är enklare än lego.
Ett vanligt rör genom golvet räcker väl och sedan bygger du bara på med de vinklar och rördelar du behöver.
[länk]
tack! Då har jag nog förstått allt. Stort tack!
 
T Tindrebäck skrev:
Men kan inte möss springa in då genom rören? Hur hindrar man det?
Det är väl en diskho/handfat liknande det här du skall installera:
fyndig-inbyggnadsdiskho-1-ho-rostfritt-stal__0754464_pe747928_s5.jpg
Det finns inga möss som kan ta sig in genom den silen.
Och kanske du sätter in ett vattenlås också?

Men se till att det blir tätt runt röret där det går ut genom vägg eller golv!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.