Nu har jag hängt här inne ett tag och sugit åt mig allt jag bara har haft förmåga att suga åt mig.

Jag är totalt novis, det närmsta jag någonsin har kommit något som helst kan liknas vid husvård, renovering  etc är att jag för tio år sedan borrade upp några hyllkonsoller på en garagevägg.


Men nu bort från mina bortförklaringar och in på min fråga.

Det gäller ett bostadsrätts badrum från 2003 i ljuvliga kulörer av rosa blommigt och bajsbrunt.

Vi vill slita ut plastmattorna och ersätta med kakel, klinkers och målade väggar. Tanken är just nu är att ha en fondvägg i mosaik eller kakel och eventuellt kakla en vägg till, resten de andra två väggarna skall vara målade. Golvet skall ha bli beklinkrat.

1, Hur lätt svårt är det att slita ned plastmattorna från väggar och golv? Borde två normalbegåvade totala nybörjare klara av det? Jag är rätt otålmodig men min sambo är en pedant när det kommer till att fixa saker. Allting annat kommer vi att ha fackman till.

2. När mattorna är nere, skall det fuktspärras? Vi kommer inte att ge oss på detta själv utan det skall såklart göras av en fackman.

3. Visst behöver vi inte göra om det befintliga underlag som idag finns under golvmattan? Alltså inte flytspackla om hela skiten, vi skall inte flytta några rör eller dylikt utan allt skall in på sin gamla plats igen om det kan spara oss kostnader.  

4. Golvvärmen är väl bara att lägga på sedan fixa till med något fix och sedan kakla ovanpå? Det gör inget om det befintliga golvet byggs på lite då vi skall fortsätta klinkra in i hallen för att där möta upp med en parkett som är något högre än den matta som indag ligger i hallen.

5. Målade väggar i badrummet. Vill helst inte ha någon vävstruktur på dessa väggar. Vad kan man använda för underlag då? Ingen av dessa väggar är direkt utsatta för vatten.


Vet att detta är basic frågor för er "proffs" som finns här, men det skulle vara skönt att få lite kläm på detta innan man börjar driva in offerter.


Till sist en sådan här jättelätt fråga att svara på, vill bara ha era uppskattningar, tror ni att man kan klara detta med en budget på ca 50 000? Badrummet är 7 kvm. Och ytan som skall kaklas är sammanlagt 13 kvm.

Är jag helt fel ute om jag har ställt upp en tankebudget som följande

fuktspärr 10 000 (har ingen aning om vad detta kostar)
Klinker 7 kvm a 400 kr + 400 kr per kvm i arbetskostnad = 5600
Kakel 13 kvm a 400 kr + 400 kr per kvm i arbetskost = 10 400
Golvvärme + installation 10 000 (7 kvm elburen)
Då är jag uppe i 36 000 och har således 14 000 kvar till de målade väggarna och lite marginal.

Har inte sett ut något specifikt kakel/klinkers ännu och hoppas kunna komma undan billigare på det, men nu räknar jag högt.
Är jag helt fel ute? Vet att det kan skilja sig mycket men jag vill bara ha ett litet hum så att jag ens vet om det är lönt att försöka sig på detta.   :-/


Skulle bli jättetacksam om någon orkar svara på mina frågor.
 
om ni tänker låta fackman göra allt jobb så kommer troligen inte 50 papp att räcka, ivarje fall inte om ni vill ha det gjort på rätt sätt. räkna snarare med att det kommer kosta minst 50.000 kr , Badrum är perverst dyrt att få fixat av byggfirmor.
Plastmattan borde inte vara några större problem att få bort det fixar ni själva men å andra sidan blir det nog ingen större skillnad i pris om ni låter firman göra det också,
men när mattorna är nere så ska det fuktspärras så det står härliga till. överallt utom tak behöver fuktspärras.
ska ni ha golvvärme så finns det färdiga paket att köpa som innehåller allt ni behöver och det är inte så svårt att fixa till själv (glöm inte att det behövs el dragen till värmen).

jag betalade 595kr för 12kg fuktspärr(VS30), ni behöver 25-30kg fuktspärr.
 
hej,

jag är i precis samma situation och har fått en del bra svar här.

vi ska renovera ett mindre badrum (3m2...) med hela kitet:
ny golvbrunn, kakel, fuktspärr, nya vitvaror etc.
troligtvis behöver vi flytspackla upp golvet också, det lutar något otroligt...
vi har hittat kakel, enkelt matt vitt för ca 100kr/m2 samt mosaik för ca 400kr/m2, allt hos höganäs.
vitvaror köper vi från gustavsberg, deras nya serie ARTic.

lite feedback på dina frågor (så gott jag kan...):

1 - att riva ned våtrumsmattor, ja, det borde ni väl kunna klara.
2- ja, ni måste fuktspärra och tätskikta, alltihop. men låt en fackman göra detta - vitt!
3 - underlaget måste kanske jämnas till innan plattsättning etc, svårt att säga.
4 - golvvärme verkar vara relativt enkelt att sätta in, men en fackman måste komma och koppla in det samt kontrollera.
5 - man kan måla på våtrumsväggar, alcro har färger speciellt för detta, kolla www.alcro.se.

vi fick en offert på strax under 40 000 kr för hela jobbet exkl. material vilket låter mkt dyrt, vi fick också en (svart) offert på 10 000.
jag tror att 50 000 är lite i underkant, men ta in offerter från flera!

vi är inte heller så händiga, men ska ev. hacka ned gamla kaklet själva.

ser fram emot svar...& ...tips!
lycka till...

 
måste en fackman kontrollera värmegolvet? det tror jag inte ,men är man minsta osäker ska man inte ens göra jobbet själv.
Hacka ner kaklet kan ju vara enkelt men det kan också vara ett jävla jobb. jag håller själv på att totalrenovera badrumet just nu och mitt kakel satt som ett berg i väggen,jag tröttnade på att att slita med det så jag åkte och köpte en borrmaskin som hade bilningsfunktion herrejösses så mycket enklare och snabbare det gick. var värt varenda krona :D
 

>tomaser: vad kostar en borrmaskin med bilningsfunktion? är det verkligen värt det och vad tror du om två inte så händiga personer - kan man klara att riva ned kaklet själva?
och gör du fuktspärr etc själv också?

vi tänkte mest på att försöka hålla kostnaderna nere, men kanske är det för mastigt?

angående värmegolv: jag har fått tipset i detta forum (i annan tråd "minibadrum") att en elektriker måste kontrollmäta innan man installerar klart.
 
Om ni installerar golvvärme, så skall de flesta golvvärmesystem spacklas in i flytspackel, därefter skall man fuktspärra ovanpå, sedan fix och klinkers. Har för mig att jag sett ett system som gick att lägga i fixet (alltså ovanpå fuktspärren), men när jag valde så var det någon hake med det, har glömt vad.

När det gäller att lägga värmeslingorna så är det enkelt att göra själv (man får inte), det enda man bör kontrollera är hur slingorna skall läggas i förhållande till brännbara material. Vissa av systemen får inte läggas direkt mot ex. spånskiva, utan måste läggas ovanpå ett armeringsnät. Låt kvaliteten på arbetsanvisningen vara ett av valkriterierna när ni väljer fabrikat. Och följ DEN anvisningen, gör inget som ni läst i en annan anvisning.

Sedan om man överväger även inkoppplingen själv, så SKALL det vara en jordfelsbrytare. Och man skall isolationsmäta, försök att få låna en isolationstestare (dom kostar skjortan), det duger inte med en enkel multimeter. Och just i våtrum är det extra viktigt att man inte kopplar någon el om man inte är bombsäker på VARJE litet moment. Och även om man redan vet och är säker så fråga, beskriv varje moment som ni har uppfattat det, och testa här att ni gör rätt.

Det här med att fuktspärra är inte heller speciellt svårt att göra själv. Läs bara igenom instruktionerna för det fabrikat av fuktspärr ni väljer väldigt noga. Välj fabrikat efter att ni läst instruktionerna. Olika fabrikat har olika mer eller mindre struliga metoder. En viktig sak är att kontrollera att rätt mängd går åt. Har man för mycket kvar i burkarna efter det föreskrivna antalet strykningar så är det inte godkänt. Oftast kan man då helt enkelt stryka ett eller flera lager ytterligare. Sedan gäller det att följa ett system (=fabrikat) hela vägen. samtliga kemikalier, primer, flytspackel, fix fogmassa etc. skall vara av ett och samma fabrikat, och med typbeteckningar som står i det fabrikatets arbetsbeskrivningar. Och detta är en punkt som är lätt att missa om ni låter proffs göra vissa moment, ni står där med en fuktspärr och får inte tag i rätt fix och fogmassa. En detalj som kan vara svår att välja rätt material på, är spacklet, ni kanske kör ett flytspackel, men vill bygga fall med en annan spackelkvalitet som är lite trögare. Då gäller det att hitta ett trögare spackel som är utryckligen godkänt att kombinera med det flytspackel ni valt. Observera att ex. optirock har flera olika spackelkvaliteter som inte får blandas. Jag är övertygad att det finns liknande inkompatibla material hos andra fabrikat. Jag har byggt ett badrum på landet med optirocks system, bygghadlaren hade slut på en spackelvariant jag behövde, men föreslog 2 andra att välja på. Jag mailade till dom (Optiroc) och fick omedelbart svar, det hade jag inte väntat mig för ett litet badrum.
 
Glömde,

Borrmaskin med bilningsfunktion kostar alltfrån 300 och uppåt, den är dessutom helt suverän som slagborr. Har här hemma borrat några 10mm hål i vår naturstensgrund. Första hålet (ca 40mm djupt för en plugg) tog 2 timmar med vanlig slagborr. Sedan köpte jag en borrhammare för 400:-, nästa hål gick på 3 minuter.
 
Det värmegolv som inte behöver spacklas in är T2 quicknet, sitter på en matta. Nackdelen är att mattan inte passar så bra om du har ett litet rum med oregelbunden form (som vårt), samt att om man skippar spacklet så blir det ojämnare värmefördelning. Dessutom kostar mattan mer än motsvarande lös kabel kit. Slutsats: Kör på mattan utan spackel om golvet är jämnt och redan har bra lutning etc, men var beredd att acceptera litet ojämnare värme. Personligen körde jag på löskabelvarianten och spacklade den, men hade valt mattan om det hade varit ett större badrum eftersom spacklet faktiskt är ganska dyrt, ca 200kr (1 säck) per kvadrat.
 
hempularen skrev:
Glömde,

Borrmaskin med bilningsfunktion kostar alltfrån 300 och uppåt, den är dessutom helt suverän som slagborr. Har här hemma borrat några 10mm hål i vår naturstensgrund. Första hålet (ca 40mm djupt för en plugg) tog 2 timmar med vanlig slagborr. Sedan köpte jag en borrhammare för 400:-, nästa hål gick på 3 minuter.
finns det mejselhammare för 300kr?..den lär ju funka i 5 sekunder..ska du ha med bilningsfunktion (inte samma sak som hammarfunktion) så kostar det runt 2000kr om det är värt det? tja jag tycker det var värt det för jag rev ner allt kakel i badrum på ett nafs

 
Borrhammare med mejselfunktion vilket är allt man behöver för kakelnedtagning kostar 300-500 beroende på vilken vecka man tittar hos Jula, Rusta, Bauhaus etc.

Jag har inga illusioner om att min skall hålla speciellt många badrum, men nu har den "bara" två (badrum alltså) kvar.

Hittills har den fungerat MYCKET över förväntan.
 
hempularen skrev:
Borrhammare med mejselfunktion vilket är allt man behöver för kakelnedtagning kostar 300-500 beroende på vilken vecka man tittar hos Jula, Rusta, Bauhaus etc.

Jag har inga illusioner om att min skall hålla speciellt många badrum, men nu har den "bara" två (badrum alltså) kvar.

Hittills har den fungerat MYCKET över förväntan.
å fan, så billiga har inte jag hittat, iof vill jag ha maskiner som håller ett tag men jag trodde inte dom var så billiga i varje fall inte dom med mejselfunktion..jag gjorde stora misstaget att köpa en black & decker, vilket skit den höll i mindre en minut.så nu har jag en som funkar fin fint :)
 
Jag gav 250:- för min borrhammare på Harald Nyborg. Jag är rätt säker på att det är samma som de säljer ut för 199:- nu (bild nedan).
51650.jpg

Länk till deras sajt: http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=51650

Jag har bland annat använt min till att mejsla upp/ta bort tegel när jag lade in fler bjälkar till mitt badrum och det skötte den fint. Det har även borrats i betong med den och inte heller det kan jag anmärka på. Jag finner den mycket prisvärd.

Mvh
Thomas :)


 
Jag äger samma maskin och den fungerar utmärkt.
Men gör inte som någon gjort på detta forumet nämligen använda slag till den vanliga chucken som medföljer. Jag har även användt denna relativt lågvarviga maskin med blandare till att blanda fix och fog.
 
det är ju strålande om dom billiga maskinerna funkar, då är det ingen kostnad att räkna med när man ska renovera :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.