Hej, har en fundering. Använder mig av Sketchup Free med hygglig framgång för att sätta slutputsen på en Attefallare som en arkitektfirma tagit fram grovskissen på. Jag har skärmdumpat från Sketchup och sen lagt in bilderna i pages på macbook för att kunna skriva "arkitekt-rutor" med fastighetsbeteckningar etc.

Så till min fråga: Hur skulle Ni göra för att få till en skallinje i pages-dokumentet? Det här går att lösa på väldigt krångliga sätt, men jag börjar tro att jag missar något, eftersom det inte tycks finnas några eleganta förslag från Google, inga appar etc. Att skriva ut, mäta med linjal och göra en med papper och penna är ett alternativ, men jag tror det går att lösa digitalt, jag fattar bara inte hur. Hur har Ni gjort?

Mvh Pontus
 
Kan du inte rita skallinjalen i Sketchup på dina ritningar?
Behålls skalan på ritningarna när du tar skärmdumpar och klipper in till annat program?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Varför inte bara be firman hjälpa dig? Att rita om dina ritningar och flytta till ritningsmallar tar 30-60 minuter arbetstid 🙃 är de sura för att du inte använda firman hela vägen kommer de väl säga att det kostar 5-6 tusen 😂
 
Det är upplagt för fel när man klipper och klistrar fram och tillbaka på ritningar. Bäst är om skallinjal och ritning görs i samma fil. Vilket format har du fått skissen levererad i (dwg, pdf eller annat)? Skallinjalen ska vara exakt. Handläggarna kalibrerar utifrån den när de granskar ritningarna. Om skallinjal inte stämmer med ritningen kan det bli fel vid te x areaberäkning, byggnadshöjd mm. Ligger man då på gränsen i förhållande till bestämmelser i detaljplanen kan felet få konsekvenser.

Jag skulle be arkitektfirman fixa till skallinjalen på skissen de påbörjat. Det är lätt gjort för dem.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.