Denna, 6-7 cm diameter, går med MDF, hur gör man enklast profilen. Tänkte först överhandsfräs, men det lär inte funka. Tips mottages tacksamt.
 
  • Träprofil med 6-7 cm diameter för användning med MDF, profilen har en rundad form.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går väl jättebra med en överhandsfräs?
 
Det där borde gå att göra med handöverfräsen som du tänkte först. En cirkeljigg och ett frässtål med önskad profil så är ytterprofilen inte så svår att få till.
Vill du ha tips och idéer på hur du använder fräsen på olika sätt rekommenderar jag varmt denna (långa) video.
 
Z zzoink skrev:
Det går väl jättebra med en överhandsfräs?
Jag trodde det först, men det är en sån liten pryl och har inte fräsen här. Men jag får prova, vore bra om det gick, trots den den lilla cirkeln.
 
Dheri Dheri skrev:
Det där borde gå att göra med handöverfräsen som du tänkte först. En cirkeljigg och ett frässtål med önskad profil så är ytterprofilen inte så svår att få till.
Vill du ha tips och idéer på hur du använder fräsen på olika sätt rekommenderar jag varmt denna (långa) video.
[media]
Såg den förut, men den var så lååång, får skrolla lite och leta tips. Tack.
 
Den är lång, men det är mycket som är bra. Är du ute efter hur du gör en smidig jigg för att fräsa cirklar finns det flera modeller på Youtube. Här kommer en som jag tycker verkar vettig.
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Här är mer info om cirkeljiggen som också visas nånstans i länkade videon. Fixar cirklar ner till ca 4cm om jag minns rätt. Den där prylen på bilden går utmärkt att köra med en sådan cirkeljigg, hålkälstål följt av vanligt notstål hade jag nog kört. Hade skruvat fast cirkeln i det som senare borras bort så den inte flyger iväg när den är fräst genom hela tjockleken.

https://www.byggahus.se/forum/threads/minsta-radie-med-bosch-ofz-cirkelanslag.250499/
 
Ola C Ola C skrev:
Här är mer info om cirkeljiggen som också visas nånstans i länkade videon. Fixar cirklar ner till ca 4cm om jag minns rätt. Den där prylen på bilden går utmärkt att köra med en sådan cirkeljigg, hålkälstål följt av vanligt notstål hade jag nog kört. Hade skruvat fast cirkeln i det som senare borras bort så den inte flyger iväg när den är fräst genom hela tjockleken.

[länk]
Tack, kollar på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.