Kaminanslutningsmaterial på golv inklusive silikontub, rökrör, snöre och eldfast bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaminanslutningsmaterial på golv inklusive silikontub, rökrör, snöre och eldfast bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av kamin med synligt rökrör anslutningshål omgivet av stenullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på isokern skorsten med synlig anslutning där eldfast bruk ska appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på isokern skorsten med synlig anslutning där eldfast bruk ska appliceras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Baksida av kamin med synligt rökrör anslutningshål omgivet av stenullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kaminanslutningsmaterial på golv inklusive silikontub, rökrör, snöre och eldfast bruk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej
Jag har en ny isokern skorsten och tänkte ansluta kaminen själv. I leveransen av kaminen fick jag med en del prylar som skall användas vid anslutningen.
Jag har tänkt göra en så här.
Jag köpte eldfast bruk som jag kommer trycka in i springan/hålrummet som blir mellan det inre rökröret och det yttre. Jag bottnar först med stenullsisolering för att få lite stöd för bruket.
När detta är gjort så tänkte jag föra in stosen och peta in bruk in under kanten på stosen inne i inre rökrörskanalen. Jag vill hörmed åstadkomma en tät anslutning så inte rök leter sig ut och även ge stosen ett bra stöd.
Jag kommer lägga en sträng nullfire siliconmassa ute runt kantviket på stosen så den limmar och håller tätt där.??????
Om allt detta är korrekt så kan ni svara ja på fråga 1
Min nästa fråga är:rökrörets anslutning är lite avsmalnad i ena änden. Finns det någon anledning/funktion till/med detta.
Fråga 3.där följde med ett snöre som jag antar skall viras runt rökröret på något sätt eftersom rökröret är ca 10mm mindre än stosen. Stämmer detta och isåfall hur långt in i stosen som är ca 110mm djup bör den sitta.
Fråga 4.skall rökröret sitta löst när det ansluts på spisens bakre utlopp.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.