Vi planerar att bygga ut vårt fritidshus. I denna utbyggnad skall placeras badrum, eventuellt bastu och också ett sovrum.

Hur gör man egentligen för att kostnadsberäkna detta?

Det är många utgiftsposter som skall tas med...
- Grund
- El
- VVS
- Anslutning till komunnalt VA (+grävning och rör)
- Väggar/tak/golv
- Våtrum

Någon som kan tipsa om var jag kan få en hint om vad vår utbyggnad kan komma att kosta. Just nu famlar vi totalt i blindo. Det enda vi vet är att anslutning till kommunalt VA kostar 90.000:-

 
Lyfter upp min fråga igen...

Någon som vet hur man ska börja nysta i detta med att göra en kalkyl inför planerad utbyggnad? Jag är helt novis på detta och har därför ingen aning om hur jag ska räkna eller var jag kan hitta uppgifterna.

Jag kan ju förstå så mycket som att för att få pris på elen så kan jag kontaka en elektriker och presentera vad det rör sig om. Men en sån sak som t.ex. grunden eller väggarna känns mycket svårare.

Hur har ni andra gjort?
 
Du undrar alltså hur du ska kostnadsberäkna en utbyggnad som du själv ska göra? Det har jag själv aldrig gjort men jag inbillar mig att jag skulle vänt mig till en materialleverantör och bett om hjälp med att speca vilket material jag behöver och sedan bett om en offert på det/ev gjort materialspecen själv. Ska du leja bort jobbet är det enda sättet att få reda på hur mycket det kostar att gå ut med offerter. Ju bättre specad offert (ner på verklig detaljnivå materialval i smygar etc) desto större jämförbarhet mellan olika offerter!
 
co skrev:
Du undrar alltså hur du ska kostnadsberäkna en utbyggnad som du själv ska göra? Det har jag själv aldrig gjort men jag inbillar mig att jag skulle vänt mig till en materialleverantör och bett om hjälp...
Ja, jobbet ska göras med hjälp av familj och släkt.

Vända mig till en materialleverantör - innebär det att det finns en totalleverantör att vända sig till eller betyder det att jag ska vända mig till en virkesleverantör, en fönsterleverantör, en betong/cementleverantör, osv? Jag är verkligen vilse... :-[
 
Eftersom du skall göra allt själv och inte har erfarenhet av att ta fram en kalkyl så är du tvungen att vända dig till någon som kan göra en kalkyl åt dig.

Prata med t.ex med en KA (Kvalitetsansvarig). Du måste ju ändå ha en till ditt bygge. De kan säkert hjälpa dig med det eller hänvisa dig till någon som kan hjälpa dig.

Titta i Gula sidorna efter arkitekter, byggmästare, besiktningsmän el. liknande och ring några och se om de kan hjälpa dig eller kan hänvisa till någon annan.
 
Eller ta allt löpande till maxsumman. Så stannar du där och ser hur långt du har kvar. EFter det får du fuskbygga lite för att komam billigare undan och bygga 100% klart längre fram när kapital finns ;)
 
Jorg skrev:
Ja, jobbet ska göras med hjälp av familj och släkt.

Vända mig till en materialleverantör - innebär det att det finns en totalleverantör att vända sig till eller betyder det att jag ska vända mig till en virkesleverantör, en fönsterleverantör, en betong/cementleverantör, osv? Jag är verkligen vilse... :-[
Jag skulle gått till ett byggvaruhus typ Beijer där det säljer alltfrån fönster, virke till betong etc. Visst kan man ta hjälp av någon som gör en kalkyl åt en men det kostar ju.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.