Jag skulle vilja veta hur man gör en halvrund trätrappa till entrén. Den ska bara ha ett plan. Är det för svårt med en sån trapp eller ska man göra en med 4-5 hörn?
 
Inga foton eller ritningar??
 
Tanken är att det ska vara samma form som på det halvrunda fönstret. Det svåra måste väl vara att få "kjolen" att bli rund.
 
  • PICT1139.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan väl inte vara så svårt, regla(tänk på bågen) och skruva dit trallvirke, såga sedan rundheten med en sticksåg. Anv. ex. en stump snöre och penna för att markera bågen (som en stor passare, typ.).
 
imported_Soren skrev:
Kan väl inte vara så svårt, regla(tänk på bågen) och skruva dit trallvirke, såga sedan rundheten med en sticksåg. Anv. ex. en stump snöre och penna för att markera bågen (som en stor passare, typ.).

Ja det runda kan man såga med sticksågen men jag vill veta hur man ska göra "kjolen" så att den blir rund
 
Såga massor av snitt (icke genomgående :) ) på baksidan av regeln så går den böja sen. Ju tätare och djupare du lägger snitten desto mer går den böja.
 
Mikael_L
Annars kan det kanske vara en ide att regla upp lite grovt för "kjolen" Sen såga det i rätt runda form. Slutligen spika dit spontat i stående korta småbitar. Med råspont och avsluta med en bandputs borde det kunna bli hur runt och slätt som helst.
Jag har aldrig gjort detta, men jag tycker det borde fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.