Hej!
Jag har gamla järnrör med 48mm i diameter i värmesystemet. Nu ska jag ansluta en beg elpanna istället för min gamla oljepanna. Jag får inte loss de gamla rörskarvarna. Finns det ngt sätt att lossa dem eller kan man använda stålrörskoppling från t.ex Rinkabyrör art nr 4401 eller 4432? Och hur monterar man en sådan koppling i såfall.
 
Har du prövat att värma upp skarvarna ordentligt, typ reeejäl gasollåga eller med svets? Är det åtdraget med lin och linolja så sitter de som berg. Roade mig med samma övning senast idag dock bara med 32mm...  ;)  

Kan tänka mig att det också behövs rätt rejäla verktyg för 48mm för att få tillräckligt moment.
 
Jag har lekt samma lek i somras. 48 mm järnrör från 30-talet med lin. Det behövdes en enorm rörtång med en två meter lång stång som förlängingsrör och två man som drog och en man som höll emot. Efter ett tag gick det. Låt mig säga så här, på andra ställen valde jag vinkelslip och stålrörskoppling från Rinkaby.
 
Jag kämpade med en 1 1/4" anslutning för ett tag sedan och gav upp  :'(
Trots värme så det glödde så satt det som.. (spåren på röret vittnade om
en tidigare fight med besten... ;D)
Det blev vinkelslip o stålrörskoppling för mig med.
/Mats

Ps. Montering är lätt. Såga av, ta bort grader(inv o utv), se till att du har
ett jämnt rör att ansluta till, på med klämkopplingen och dra till. Ds
 
Fungerar klämkopplingarna i alla lägen? Jag tycker att ibland finns det en synlig längsgående svetsfog på stålrör. Blir det verkligen tätt med klämkoppling i det läget?
 
hempularen skrev:
Fungerar klämkopplingarna i alla lägen? Jag tycker att ibland finns det en synlig längsgående svetsfog på stålrör. Blir det verkligen tätt med klämkoppling i det läget?
Vem har sagt något om klämringskoppling och järnrör?
 
Hempularen:
Det är två olika typer.
Klämringskoppling har en ring i mässing som klämmer åt kräver plaströr
eller jämna rör (cu rör tex). På stålrör lär det inte bli tätt (dessutom är utv. rör dimensioner olika mellan cu o galvade/blå rör)

För stålrör finns stålrörskoppling (rinkabyben. "klämkoppling för ogängat rör"
ex best nr 4428 för dim 15). Denna har en gummiring som klämmer kring röret
och får det tätt även om röret är lite ojämnt.
Så håll dig till den senare så blir det tätt !
/Mats


 
Ja, det förklarar ju saken. Jag trodde att det var en variant på klämringskoppling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.