Vi ska sänka taket i köket på vår bostadsrätt. Problemt är att det sitter en ventil i vägen och när vi sänker taket kommer det täcka ungefär halva ventilen.
Det är en gammal lägenhet från 1950-talet så det går inga rör ut, utan det är bara ett hål upp genom taket typ.
Hur ska jag göra för att få det snyggt och bra? Vill ha alla möjliga förslag, tack.
Bifogar bilder på hur det ser ut nu. (vi kommer inte ha någon köksfläkt kopplad till ventilen)
Hålet är ca 14x20cm
 
  • halet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
en till bild
 
  • miljobild.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett täckgalller, vitt, vinklat 90 grader.
 
vart hittar jag ett sånt???
 
Det var en annan femma :) Köp ett platt och ha en plåtis att bocka?
 
mura i en bit 100 spirorör i nederkanten av hålet......................hålet är väl en kanal i murstocken kan ja tro.........eller
 
IKEA har snygga rostfria galler. Egentligen är det grytunderlägg, men de är skitsnygga som galler. Köp rostfri kapskiva på biltema och passa in gallret perfekt i hålet. PS. Sätt borstade aluminium lister runt kanterna först.

Det är klart. Om hålet inte gör ngn nytta är det väl bara att mura igen det och putsa ytan, måla.
/CC
 
japp, Chris... det tycker jag också, mura igen det!
fast det är klart.... nån annan som kommer att bo där senare kanske vill använda den,
så om det går dokumentera var den sitter så är det nog bra
 
T
Du får nog inte mura igen det, kolla detta med din brf innan, så att ni inte får nedslag vid nästa ovk.besiktning. Om du har gasspis är kravet att ventilen måste vara i metall och kunna rensas av sotaren = att man måste kunna öppna upp det lätt, och gasspis alstrar kolmonoxid i vissa mängder så då måste du ha en fungerande ventil.
Vi hade exakt samma ventil, vi sköt in ett 100 mm spirorör och anslöt en 90* böj där vi sen murade upp detta och satte en tallriksventil i aluminium, men i ditt fall måste du kolla hur din kanal går, kan ev gå med rakt spiro om kanalen går horisontellt en bit.
 
Är hålet i en murstock? Isåfalll är det väl bara att ev knacka upp hålet nedåt och mura igen uppåt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.