Närbild av ett fönster med fukt- och färgskador på listen längs nederkanten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur ska göra för att fixa dessa fönster? Förutom att måla om vill jag få en lutning på listen längs ned så att vattnet inte ligger kvar.
 
Är det nåt hembygge? Det kommer ju bli svårt att få det att hålla nån längre tid.
 
Lutning på listen — limma en trekantslist ovanpå (enklast), ta dän befintlig list och ersätt med trekantslist (krångligare, förmodligen fulare, måste hållas tätt för att undvika läckage).

Målning — skrapa med färgskrapa, slipa med slipmaskin där det går, tills det blir trärent och fint. Torka av, måla. Maska först rutorna med tejp; blir det stänk ändå så går dessa lätt att skrapa bort med fönsterskrapa. Måla med rund pensel och gärna i varm temperatur för bästa resultat.
 
  • Gilla
Husnovisen65
  • Laddar…
Kanske lägga en sträng med kitt mot rutan (efter slipning av trät, såklart).
 
Dom där listerna sitter fel. Ta loss listerna far till glasmästaren och säg att du behöver nya lister. Längst ner ska du ha en dropplist som går från kant till kant den har färdigt lutning. Sedan övre listen som också går från kant till kant däremellan sätter du sedan sidolisterna som sågas i samma vinkel som dropplisten i nedre kanten. Där dropplisten och sidolisten möts fogar du med silikon. Om du vill kan du gera dom övre hörnen. Nedre och övre listen ska vara just för långa så man får spänna in dom. När all listerna är på plats så gör du en silikonfog mellan glaset och listerna.
 
  • Gilla
Husnovisen65
  • Laddar…
Skippa silikonet och använd en övermålningsbar byggfog istället. Silikon går inte att måla på med vanliga färger.
Jag personligen hade nog lagt en för ändamålet avsedd gummilist eller möjligtvis lite kitt mellan list och glas.
 
  • Gilla
Husnovisen65
  • Laddar…
E
Om träet är i fint skick när du skrapar av den nedre listen skulle jag ha tagit en multimaskin med grovt slippapper eller en musslip och slipat ner så det lutar utåt så vattnet inte blir stående. Sedan tvättat rent och målat med fönsterfärg så klarar det 10 år till utan att göra något.
 
  • Gilla
Husnovisen65
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.