Nu är det så att jag och min man har köpt ett litet hus av myresjöhus byggt -87. Och nu ska vi sakta men säkert börja att göra i ordning det som vi vill ha det. Nu har jag börjat att riva ner tapeter i ett utav sovrummen och runt fönstret hade tapeten typ släppt. Flera lager tapet satt på väggen och kom väldigt lätt ner. När jag fick ner den runt fönstret så tycker jag att det glipar där. Det är liksom fönster sen sitter det som brädor runt om där man bara ser smala sidan och sen är det skivorna på väggen och även att det drar kallt både där och uppe bakom listen i taket på väggen som vätter utåt.
Min fråga är då om jag ska täta med något eller så innan jag tapetserar om? sen funderar jag även på att sätta foder runt fönstren.

Hur gör jag detta på bästa sätt?

2015-05-29 14.50.33.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Försöker lägga in en bild men vet inte om den kommer med.
 
Har du självdrag så kanske det inte är så dumt att det kommer in lite friskluft där. Sen beror det ju såklart på hur mycket. Vill du täta så finns det ju några alternativ.

Peta i isolering
Latexfog
Fogskum
Spackla

Om det var mitt hus hade jag nog spacklat, alternativt täckt över det med fodret.
 
Y
Ett hus från 87 bör väl ha mekanisk frånluft om inget annat?
Setill att ha alla fönsterventiler öppna annars går luft genom fönsterlister, väggspringor med mera.

Att tänka på är att väggskivorna i trä kan röra på sig under höst och vår.
- mina tapeter skrynklar sig på vissa ställen(skarvar) under vintern och slätar ut sig under sommaren. Oftast där det är mindre pusselbitar av väggskivor kring fönster.

Jag hade troligen både pumpat in mjukfog och kanske spackel ovanpå, för är tveksam att man vill ha fuktig luft strömmande längst en spånskiva och genom tapeter vilket kan förklara varför dom har släppt. Sen är jag mycket för att stoppa ljud utifrån att ta sig in.

Tror jag använde spackel runt mina och det har klarat sig. Fast jag hade nog mindre gap och ingen liggande spånskiva mellan vägg och fönstersmyg. Bilden får mig att tänka att det är större risk för rörelse med flera smådelar.

Sätta foder spar ju lite bekymmer med risker att det spricker/släpper och ser tråkigt ut i framtiden, men jag hade tätat också.
Jag bytte ett litet fönster i mitt badrum med väggmatta och då satte jag faktiskt en smal ~27mm list runt som foder, det ser rätt okej ut och man ryggar inte till att det avviker mot resterande fönster som inte har foder.
 
Redigerat:
Hur vet jag då vilken ventilation vi har?
Dom förra ägarna sa något om ventilation uppe på vinden som rörde sig. Ja som sagt detta är helt nytt för oss.
Men kan man då lägga fogskum och sen spackla över detta? För som det är nu drar det in ordentligt kallt i rummet och är dörren stängd så är det verkligen jättekallt.
Man förstör väl inget för ventilationen eller så då oavsett? för det kan väl inte vara meningen att man ska få in luft runt fönstren?
 
Y
Jag hade inte använt fogskum. Lätt att bli förmycket, spill är svårt att få bort.
Det är lätt att pressa i säg silikon/latex med en patron och hållare till den.


Angående ventilationen.. Ifall ni inte har någon luftventil i fönsterramen, eller på väggen, eller i taket... Så hade jag nog börjat undersöka om allt är som det ska. Jag kan ju ha fel i att såpass nytt hus ska ha motoriserad ventilation..

Säg att ni har riktig fläkt, och från början hade luftventiler i fönsterna, men att någon ägare har bytt fönster mot några billiga utan ventiler. Då är det inte svårt att montera egna luftventiler genom väggarna som en lösning som ger er balans igen.

Tänk att ni har en elfläkt i köket eller på taket som alltid suger luft där + badrummet... och om huset saknar luftventiler i rummen. Då suger ju elfläkten ut all luft, det blir vakuum... tillslut börjar den dra in frisk luft från springor eller dåliga dörr/fönsterlister.... Eller när ni öppnar någon dörr så kan man känna visst motstånd, man knuffar upp dörren, och då stormar er varmluft ut och kallluft in... Samt luften rör sig inte som den ska och ni får kalla golv..
Samt risk för att det blir fuktigt och mögel..

Fick ni ingen pärm med ritningar och sånt, där finns det säkert papper på ventilationen annars kan man lätt se om man går runt och kikar lite.

*** Jag kan ju ha fel och att ni har ett självdrag hus - något jag kan mindre om.. ***
 
Jag kollade upp det där och vi har mekinsk till och frånluftsventilation. vet inte exakt vad det innebär. Men huset vi bor i är ett myresjöhus och dom vi köpte det av var enda ägarna. mig veterligen har dom inte bytt några fönster eller liknande. så någon ventilation har dom inte ändrat på och när det är ett sådant hus borde det ju vara vettig ventilation kan man tycka. Men du tycker allt så att vi borde köra silikon istället?
spackel utanpå det eller hur ska vi täcka det?
 
Y
Jag vet inte vad rätta svaret är.

Sitter och är lite kluven.

Antingen hade jag försökt att spruta in lite mjukfog i springorna, utan att halka utanför. Sedan spacklat.Eller gjort som jag gjorde sist; stått med liten japanspackel och pressa in så mycket spackel jag kunde vilket ser bra ut nu några år senare.

Enklast är ju att bara spackla. Vill man täta bättre sen får man väl lossa brädor på utsidan och göra det utifrån. Jag röstar nog på det, så det blir mer spackel än ett tunt ytskikt och då håller ihop bättre.

Man kan vända och vrida på alla teorier tills man blir galen ;)

Jag hade dock undersökt om spackel biter på spånskivor utan grundfärg.
Finns iofs snickerispackel också, det biter ju på rent trä.


Idag hänvisar fönstertillverkare till att man har mjuk drevisolering runt, sen en skumgummi list på ena sidan, och tror även mjukfog på andra sidan.. Så man supertätar.. fogskum är risk att det blir spill överallt och köper man fel fogskum så kan den trycka på så fönstret blir snett.kanske suger i sig fukt osv. folk brukar få skäll om det på tv-programmet arga snickaren iaf. ;) - Samt att det finns risk att det vittrar sönder med tiden.

Troligen är det många som är emot allt jag skrivit.
Invänta flera åsikter ifall någon kan ge dig det rätta svaret.


Under tiden tycker jag du ska skapa en ny tråd under ventilation-kategorin och berätta lite om ditt hus där så du får råd om ventilationen, det är viktigt för er och huset hälsa samt er ekonomin att den är rätt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.