Hej jag har ett hus som är byggt på 20-30talet med en tröskel som satt sig ca 8mm i en sida hur gör jag för att få den i lod? Ska till läggas att det är en "hjärtevägg" och det handlar bara om att få tröskeln i lod inte hela karmen.
Mvh jerry
 
  • Vattenpass som visar en ojämn tröskel i ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Jerrynilsson6 skrev:
Hej jag har ett hus som är byggt på 20-30talet med en tröskel som satt sig ca 8mm i en sida hur gör jag för att få den i lod? Ska till läggas att det är en "hjärtevägg" och det handlar bara om att få tröskeln i lod inte hela karmen.
Mvh jerry
J Jerrynilsson6 skrev:
Hej jag har ett hus som är byggt på 20-30talet med en tröskel som satt sig ca 8mm i en sida hur gör jag för att få den i lod? Ska till läggas att det är en "hjärtevägg" och det handlar bara om att få tröskeln i lod inte hela karmen.
Mvh jerry
Om du får den i lod, Kommer du kunna stänga dörren då?
Är tröskeln inklämd mellan två nya golv? Eller kan du slå ut tröskeln åt något håll? De brukar vara spikade från undersidan eller sidan. Så det bästa är att kapa spikarna med en multisåg.
Sedan får du kapa ena sidan av karmen så att tröskeln hamnar i lod.
Om tröskeln inte går att ta ut åt något håll får du helt enkelt kapa den efter karmens form och palla upp den under med något och sedan fästa den på något sätt.
 
T Tompafix skrev:
Om du får den i lod, Kommer du kunna stänga dörren då?
Är tröskeln inklämd mellan två nya golv? Eller kan du slå ut tröskeln åt något håll? De brukar vara spikade från undersidan eller sidan. Så det bästa är att kapa spikarna med en multisåg.
Sedan får du kapa ena sidan av karmen så att tröskeln hamnar i lod.
Om tröskeln inte går att ta ut åt något håll får du helt enkelt kapa den efter karmens form och palla upp den under med något och sedan fästa den på något sätt.
T Tompafix skrev:
Om du får den i lod, Kommer du kunna stänga dörren då?
Är tröskeln inklämd mellan två nya golv? Eller kan du slå ut tröskeln åt något håll? De brukar vara spikade från undersidan eller sidan. Så det bästa är att kapa spikarna med en multisåg.
Sedan får du kapa ena sidan av karmen så att tröskeln hamnar i lod.
Om tröskeln inte går att ta ut åt något håll får du helt enkelt kapa den efter karmens form och palla upp den under med något och sedan fästa den på något sätt.
Jag kommer nog till från andra rummet men min idé är att kapa i den låga sidan och försöka palla under och lyfta 8mm. Jag får såga/hyvla av dörren ner till. PS upptäckte precis att jag inte kommer till att palla under från någon sida.. idéer?
 
  • Golvdetalj med dörrtröskel och gap där användaren funderar på att höja tröskeln.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kapa bort hela tröskeln och montera dit en ny
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.