Jag ska måla golvet i min verkstad med epoxi. Det finns idag ett gammalt betonggolv på ca 30 kvm. som har varit målat med betongfärg. Den färgen är till största delen borta (finns bara fläckvis kvar).

Jag använder utrymmet idag som hundtrim och golvet är ofta fuktig. Golvet är idag unket och väldig smutsig fast jag försöker hålla det så hygieniskt och rent som möjligt så klart.

Innan jag lejar ut detta till en firma vill jag undersöka möjligheterna att göra det själv. Mitt mål är att utveckla min kunskap inom husrenovering och lära mig snickra och använda lättare verktyg.

Jag är nybörjaren i nybörjarstadiet så ha tålamod med mig och förklara gärna tydligt;

-Hur lång tid skulle detta projekt ungefär ta (mellan tumme och pekfinger) från början till slut (inkl själva målningen)?

-vilka steg (vad) är det jag behöver göra för ens jag kan börja måla med epoxi?

-Hur skulle min planering se ut fram tills själva målningen (vad ska göras plus tidsåtgången). Vilka verktyg behöver jag?

Eftersom detta blir mitt första projekt och utrymmet används enbart av mig själv (tänker konvertera det till snickarverkstad) så det gör inget om inte det blir perfekt.

Jag vill dock inte heller göra ett klåparjobb. Jag vill lära mig göra riktigt även om det kanske inte blir lysande helt då det blir mitt första projekt.

Jag hoppas någon här har lust hjälpa mig igenom projektet? Jag lär mig snabbt men jag behöver nog förklaras det mesta 🙈.

Hoppas på svar, Linn
Slitet betonggolv i en verkstad med flagnande färg och smuts; en paraply, verktyg och andra föremål syns vid sidan av utrymmet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt och slitet betonggolv med avflagad färg i en verkstad. En barriär och en stor hund syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt betonggolv i en verkstad med två stora hundar, röda skåp fyllda med verktyg och tillbehör, samt hundtrimsutrustning och gröna växter i rummet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkstad med smutsigt och delvis avskalat betonggolv, röda skåp och förvaringsenheter på höger sida, samt hundgrind till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett gammalt, smutsigt betonggolv med flagnande färg och hundhår. Hundtassar hänger från en möbel ovanför golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt betonggolv med flagnande färg i en verkstad som används som hundtrim. Intill ligger en svart hundbur. Väggarna visar tecken på fukt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt och fuktigt betonggolv i en verkstad med fläckar av gammal färg och djurhår, delvis bortnött färg syns i kanterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första bilden med paraplyet är en liten ”hall”. Kanske det är en idé att börja med det? Golven ser ungefär likadana ut i ”hallen” och själva ”verkstan” och ett litet rum (bakom vita dörren med glaset) som kallas för ”torkrummet”.
 
  • Ett gammalt betonggolv i en verkstad med fläckvis bortnött betongfärg, smuts och några sprickor, behöver epoximålning och renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Bilder bilder.. annars är det svårt att bedöma
 
Hej!

Jag kan i princip inget om betonggolv men när jag sökte runt på internet så är det många som rekommenderar att slipa och därefter måla det.
Slip kan du säkert hyra och hjälp med färg kan du säkert få på färghandeln.

Gällande själva målarfärgen så hade jag tittat på linoljefärg, https://ottossonfarg.com/pa-vilka-underlag-kan-man-mala-med-linoljefarg/. Jag har själva målat mycket med linoljefärg och det är en färg som är miljövänlig, hälsovänlig och trevlig att måla med.
Fråga gärna Ottossons färg hur man målar på betonggolv. Jag har haft med dem att göra förut och de är mycket hjälpsamma. Kanske måste betonggolvet ha en viss fuktighet innan man kan måla på det?

Slutligen, vilka fina hundar du har! Det kan vara bra för dem också att ligga på något hälsovänligt som linoljefärg.
 
  • Gilla
Linn Hohner
  • Laddar…
M Michaeltm skrev:
Hej!

Jag kan i princip inget om betonggolv men när jag sökte runt på internet så är det många som rekommenderar att slipa och därefter måla det.
Slip kan du säkert hyra och hjälp med färg kan du säkert få på färghandeln.

Gällande själva målarfärgen så hade jag tittat på linoljefärg, [länk]. Jag har själva målat mycket med linoljefärg och det är en färg som är miljövänlig, hälsovänlig och trevlig att måla med.
Fråga gärna Ottossons färg hur man målar på betonggolv. Jag har haft med dem att göra förut och de är mycket hjälpsamma. Kanske måste betonggolvet ha en viss fuktighet innan man kan måla på det?

Slutligen, vilka fina hundar du har! Det kan vara bra för dem också att ligga på något hälsovänligt som linoljefärg.
Tack så mycket för hjälpen och hundarna tackar för komplimangen med.

Linoljefärg känner jag inte till men jag har bestämt mig lära mig allt om måla golv så jag ska absolut läsa på.

Som du ser har jag lite att jobba med. Jag ska på tisdag börja med mitt golvprojekt och jag har tänkt börja med ”torkrummet”. Det är ett eget, litet rum och jag ska lära mig vilka steg som krävs och vilka svårigheter jag stöter på.

Slipa betonggolv är andra saken jag ska läsa på om. Har redan läst lite och jag har sakerna hemma förutom rätt slippapper. Men jag lär mig gärna olika sätt om de finns.

Jag älskar bra verktyg. Så tips på riktigt bra grejor är välkomna med. Utan bra verktyg blir det bara 💩

Tack ännu en x. Ha en trevlig söndag, Linn
 
Jag tror på epoxyfärg. Den tycks vara enda betonggolvsfärgen som håller någonting i en snickarverkstad.
Du måste börja med att tvätta golvet på något vis så du verkligen får det rent. Det finns en massa sådana medel i måleribranschen men jag kan inte dem.
Sedan slipar du bort målfärgsresterna och låter golvet torka. Torkningen kommer att ta tid.

Det viktiga är att du får bort de gamla färgresterna och får golvet torrt förrän du målar. Det är dit tiden far. Själva målandet med rulle på ett kvastskaft går på ett par timmar för varje varv och du skall väl måla 2 eller 3 varv tror jag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Jag tror på epoxyfärg. Den tycks vara enda betonggolvsfärgen som håller någonting i en snickarverkstad.
Du måste börja med att tvätta golvet på något vis så du verkligen får det rent. Det finns en massa sådana medel i måleribranschen men jag kan inte dem.
Sedan slipar du bort målfärgsresterna och låter golvet torka. Torkningen kommer att ta tid.

Det viktiga är att du får bort de gamla färgresterna och får golvet torrt förrän du målar. Det är dit tiden far. Själva målandet med rulle på ett kvastskaft går på ett par timmar för varje varv och du skall väl måla 2 eller 3 varv tror jag.
Tack så mycket för ditt svar. Jag ska tänka på inte ha för bråttom och låta golvet torka.
 
Torrslipa med en ABS eller HTC betongslipmaskin sedan målar du med en epoxy 2 komponentfärg (finns vattenbaserad)
Har det hållit i mina verkstäder så funkar det nog i din.

Slipa en dag
Måla 3 varv 3 dagar.

Protte
 
  • Gilla
plåtrickard
  • Laddar…
M Michaeltm skrev:
Hej!

Jag kan i princip inget om betonggolv men när jag sökte runt på internet så är det många som rekommenderar att slipa och därefter måla det.
Slip kan du säkert hyra och hjälp med färg kan du säkert få på färghandeln.

Gällande själva målarfärgen så hade jag tittat på linoljefärg, [länk]. Jag har själva målat mycket med linoljefärg och det är en färg som är miljövänlig, hälsovänlig och trevlig att måla med.
Fråga gärna Ottossons färg hur man målar på betonggolv. Jag har haft med dem att göra förut och de är mycket hjälpsamma. Kanske måste betonggolvet ha en viss fuktighet innan man kan måla på det?

Slutligen, vilka fina hundar du har! Det kan vara bra för dem också att ligga på något hälsovänligt som linoljefärg.
Nackdelen med linoljefärg på golvet är ju torktid och slitstyrka...
Nej på den i min värld
 
Har gjort iordning ett Hundrum där min sambo grejar med hundar.
Hade samma förutsättningar som dig och valde att slipa bort färgen och lägga ett billigt genomfärgat klinkergolv.

Renoverat hundrum med nytt grått klinkergolv och vitmålade väggar, ännu oavslutat med målarverktyg i hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kvinna i brun tröja står vid köksbänken i ett hundrum med förvaringshyllor och ett genomfärgat klinkergolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nackdelen med linoljefärg på golvet är ju torktid och slitstyrka...
Nej på den i min värld
Det beror givetvis på vilka prioriteringar man väljer atlt göra. Jag väljer miljö och hälsa fram allt annat. Studerade i mitten på 00-talet med en man som hade varit målare men nu ville skola om sig till elektriker. Tre av hans arbetskamrater hade drabbats av hjärntumörer. Anektodiskt, javisst, men jag har i alla fall än idag inte glömt vad han sa fastän jag inte visste något om målarfärg på den tiden.
Dessutom har hon hundar där.
 
P-plats P-plats skrev:
Har gjort iordning ett Hundrum där min sambo grejar med hundar.
Hade samma förutsättningar som dig och valde att slipa bort färgen och lägga ett billigt genomfärgat klinkergolv.
Det blev riktigt bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.