Hej

Jag har ett gammalt telefonjack och gammal koppling till ADSL (tror jag) som inte används och föreningen har sagt att det är ok att avlägsna. Vi använder nyare uttag för adsl som sitter på annan del av lägenheten. Är det bara att klippa sladdarna eller bör jag vidta andra åtgärder först?
 
  • Gammalt telefonjack mot en sliten vägg med kablar som hänger löst i ett rum som verkar vara under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt telefonsuttag monterat på en vägg, med delen under uttaget som är delvis skadad vid golvlisten i en lägenhet under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Antar att du menar annat uttag för bredband på annan plats. Gammalt teleuttag är bara att klippa bort. Det är så svag ström ens när det är aktivt. Du kan isolera ändarna om det känns bättre.
 
  • Gilla
Jamarutski
  • Laddar…
Tack för svar! Tror du det gäller båda uttagen eller enbart telefonjack?
J Jocke Best skrev:
Antar att du menar annat uttag för bredband på annan plats. Gammalt teleuttag är bara att klippa bort. Det är så svag ström ens när det är aktivt. Du kan isolera ändarna om det känns bättre.
tack för svar! Tror du det gäller båda uttagen eller bara telefonjack?
 
Det första uttaget på din något suddiga bild ser ut att vara (kabel?)tv/radio. Om det är aktivt vet vi inte.
 
J Jamarutski skrev:
Hej

Jag har ett gammalt telefonjack och gammal koppling till ADSL (tror jag) som inte används och föreningen har sagt att det är ok att avlägsna. Vi använder nyare uttag för adsl som sitter på annan del av lägenheten. Är det bara att klippa sladdarna eller bör jag vidta andra åtgärder först?
Klipp avlägsna och spackla över hålen
 
  • Gilla
Jamarutski
  • Laddar…
J Jamarutski skrev:
Tack för svar! Tror du det gäller båda uttagen eller enbart telefonjack?

tack för svar! Tror du det gäller båda uttagen eller bara telefonjack?
Du måste ta reda på om antennanläggningen är aktiv, är den det kan ledningarna hos dig påverka dina grannar.
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Uttaget till höger är för tv+ radio.
Den kan du inte göra som du vill med. Men gissar då den saknar coaxialuttag så är det så gammalt att det borde ej vara i bruk
 
D drömmenomlandet skrev:
Uttaget till höger är för tv+ radio.
Den kan du inte göra som du vill med. Men gissar då den saknar coaxialuttag så är det så gammalt att det borde ej vara i bruk
Du menar väl att det saknar F-kontakt
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Uttaget är inte aktivt. Måste vara väldigt gammalt. Vi har ”nyare” tele2 (comhem) uttag som ser likadan ut fast med tre uttag en är ADSL.
 
J
J Jamarutski skrev:
Uttaget är inte aktivt. Måste vara väldigt gammalt. Vi har ”nyare” tele2 (comhem) uttag som ser likadan ut fast med tre uttag en är ADSL.
Adsl kan det omöjligt vara, då det är en teknik som går, eller gick, via telenätet, 2 koppartrådar, men oavsett så är det inga problem om det nu är ur drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.