Hej! Köpte en ip-kamera för att kunna kika så huset står kvar när man är borta och jobbar under veckorna:) Det ska va smidigt så laddade ner en app till Iphonen (Surveillance) och får det att funka hemma över Wifi och även över 3G. Men då telia byter min IP-adress 2-3 ggr om dan så måste jag ändra denna lika många gånger. Så hur kan man komma förbi detta? Kör Port forward nu direkt mot kameran.
 
kanske Dynamic DNS är ett alternativ? Har din router stöd för det?
 
Google:a på DDNS el Dynamic DNS, finns ett antal gratis tjänster.

[edit] tvåa på bollen..
 
dyndns, statdns eller no-ip är tjänster som många routers har stöd för. Kolla i din router efter "Dynamisk DNS" eller "Dynamic DNS" och registrera en domän där. Alla dessa tre är gratis.
När du har din domän så anger du den i din router tillsammans med användarnamn och lösenord för tjänsten (detta för att routern ska kunna uppdatera din IP hos tjänsten).

//Anders

EDIT: Har du Telia Smart (Thomson) går du in på Vertyg->Dynamisk DNS. Klicka sen på "Konfigurera" i övre högra hörnet.
 
Redigerat:
Tackar! Kör Huawei B593 (4g router) så tror det ska funka, får testa detta när jag kommer hem!
 
souba skrev:
Tackar! Kör Huawei B593 (4g router) så tror det ska funka, får testa detta när jag kommer hem!
Hittade en manual på mitt modem men hittar inget som visar att det stödet Dynamisk DNS.. ser jag dåligt?
http://www.tele2.se/files/Huawei_B593_(avancerad).pdf
 
Den verkar inte ha stöd för det tyvärr. Då är alternativet att köra en klient på en dator hemma som står på dygnet runt (om du har nån). Finns klienter för de flesta operativ.
 
Hmpf.. Känns ju lite overkill och behöva ha en dator snurrandes för detta ändamål. Kan man köra en extra router på nått sätt som stöder Dynamisk DNS. Alternativet kanske är en NAS . Men vet inte riktigt vad jag skulle behöva den till mer än detta:)
 
En till router borde gå
Jag kör själv med en router från BBB och en egen Linksys där jag använder mig av ddns
 
ullberg
Vad har du för ip-kamera? Inte helt ovanligt att dessa har stöd för ddns-tjänster
 
ullberg
finns ingen manual på den sidan vad jag kan se men det står

Till kameran ingår DDNS-adresser.


Vilket jag tycker verkar lovande, troligen finns det du söker i kamerans inställningar.

/U
 
Då ska jag kika närmare på den med:) Började läsa lite om NAS server också och det lät ju lite trevligt så kanske man skulle slå till på en sån också för att krångla till de lite extra när man ändå håller på:)

Det är verkligen en djungel med alla dessa adresser! Ip, DDNS, gateways etc etc.. Ingen som har nån bra lathund som enkelt förklarar alla begrepp utan att man måste läsa 50 högskolepoäng!? :)
 
Om du köper en NAS, se till så den stödjer din IPkamera. Exempelvis Synology har program som gör att du kan spela in och se det inspelade materialet via Appar i mobilen.
 
  • Gilla
souba
  • Laddar…
Hej.

Har samma problem men jag är för dålig på detta.

Har ett huawei modem B593 och en kamera som jag köpt på DX.com
http://m5.img.dxcdn.com/CDDriver/CD/sku.26358 IPCAM_user_guide_4.1.3.pdf
Kan nån förklara för mig på ett bra sätt hur man gör.. Skulle vilja komma åt kameran från min Iphone när jag är ute..
Om det gåår förstås
Tack på förhand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.