Har ett rörligt hörn i köket som jag ska tapetsera. Hur bör jag göra för att i största mån undvika att tapeten vrider sig då huset rör sig ? Latexfog? Nät?
 
J
Therese Sundström Therese Sundström skrev:
Har ett rörligt hörn i köket som jag ska tapetsera. Hur bör jag göra för att i största mån undvika att tapeten vrider sig då huset rör sig ? Latexfog? Nät?
Finns lite olika metoder, men går det inte få det att sluta röra sig hade jag lagt en skarv, med kanske en halv centimeter överlappning. Då kan det röra sig lite fram och tillbaka. Antingen om man börjar med en våd där i hörnet, eller delar på en våd på mitten.
 
J Jocke Best skrev:
Finns lite olika metoder, men går det inte få det att sluta röra sig hade jag lagt en skarv, med kanske en halv centimeter överlappning.
Min tanke är att det kanske går att sätta latexfog i hörnet först , för spackel spricker
 
J
Therese Sundström Therese Sundström skrev:
Min tanke är att det kanske går att sätta latexfog i hörnet först , för spackel spricker
Visst, men även med en latexfog kommer det vrida sig om det skjuver tillräckligt i hörnet, om du har en hel våd där. Men bara du vet hur mycket.
 
K
Skär hörnet vertikalt på motsatt sida du kommer ifrån. Använd rakblad som du sätter i en hållare avsedd för tapetsering. Kallas för ”sockelkniv”.
 
Spackla dit ett hörnjärn först o främst.
 
richardtenggren
”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet!”

Jag har kört LP50 profil mellan gips och OSB, sedan pappersremsa, har hållit bra, men troligen ett lite större ingrepp än du tänkt dig 🤭
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
K
I Interista88 skrev:
Spackla dit ett hörnjärn först o främst.
Fästa ett järnbeslag med spackel?! Knappast.
Och om du syftar på hörnskydd så nej, rör sig hörnet kommer det inte hjälpa utan snarare stjälpa tapeten
 
Inget järnbeslag.
Aldrig upplevt att det blir sämre, men gör ni som ni vill👌
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.