Hej,
Vi har en sommarstuga i Norrtälje kommun och tänkte bygga en attefallsstuga. Denna stuga är planerad att ligga ca 3 meter från tomtgränsen åt ena sidan (syd). Grannen har godkänt planerna skriftligt så min man skickade in bygganmälan.

Vi fick svar och behövde ytterligare en mätpunkt samt att de meddelade att pga att byggnaden skall ligga innanför 4,5 meter skall kommunen komma ut och märka upp huset.

Problemet med detta kan vara att vi har ett litet hus som IOFS stod på tomten när vi köpte men där kommunen sagt nej när vi tänkte rita in det vid bygget av nuvarande huset men fick nej. Detta samt att vi har en friggebod där vi byggt ut ett tak son är i princip lika stort som friggeboden.

Min fråga är huruvida kommunen kollar hela tomten om de kommer ut och mäter upp huset? Byggnaden ligger på andra sidan tomten och taket ligger ganska nära där vi planerar att bygga Attefallshuset.
 
Är det en nybyggnadskarta kommunen ska mäta in underlag till? I så fall mäts alla byggnader på fastigheten in och kommer med på kartan. Eller är det en utstakning de ska göra innan ni ska påbörja bygget? Av din text är det svårt att tolka vad det är kommunen vill ha för info.
 
  • Gilla
Majken Ulriksson och 1 till
  • Laddar…
För mig låter det som det handlar om en utstakning av attefallshuset. Då gissar jag att kommunen inte tittar "onödigt" mycket på övrig bebyggelse på tomten.¨

Jag har lite direkt och indirekt erfarenhet av just Norrtälje och bygglovsfrågor. De har varit otroligt flexibla och pragmatiska enl. min erfarenhet. En servicenivå som är lååångt över vad jag trodde var möjligt.
 
  • Gilla
Majken Ulriksson
  • Laddar…
M Majken Ulriksson skrev:
Hej,
Vi har en sommarstuga i Norrtälje kommun och tänkte bygga en attefallsstuga. Denna stuga är planerad att ligga ca 3 meter från tomtgränsen åt ena sidan (syd). Grannen har godkänt planerna skriftligt så min man skickade in bygganmälan.

Vi fick svar och behövde ytterligare en mätpunkt samt att de meddelade att pga att byggnaden skall ligga innanför 4,5 meter skall kommunen komma ut och märka upp huset.

Problemet med detta kan vara att vi har ett litet hus som IOFS stod på tomten när vi köpte men där kommunen sagt nej när vi tänkte rita in det vid bygget av nuvarande huset men fick nej. Detta samt att vi har en friggebod där vi byggt ut ett tak son är i princip lika stort som friggeboden.

Min fråga är huruvida kommunen kollar hela tomten om de kommer ut och mäter upp huset? Byggnaden ligger på andra sidan tomten och taket ligger ganska nära där vi planerar att bygga Attefallshuset.
Det är för utstakning av ett attefallshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.