Jag vill göra en rund uteplats av grus, c:a 3m i diameter.
Tänker att den ska avgränsas med kantsten mot gräsmattan, utan höjdskillnad. Som på denna bild ungefär:

Grusbelagd uteplats avgränsad med kantstenar mot gräsmatta. Inga höjdskillnader synliga mellan grus och gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänker mig fiberduk, ett packat bärlager på 5 cm och sedan ett lager grus på 3 cm.
Det som gäckar mig är hur jag gör med kantstenarna.
Lägger jag de före eller efter gruset?
Vilket underlag/förarbete krävs för att det ska bli stabilt?

Total novis på sånt här och känner mig osäker på hur jag ska gå tillväga trots idogt googlande :)
 
Efter medhelst hältramp kompaktat underlaget (några cm grus/sand eller vad du har kan man lägga ut efterhältrampet) brukar jag brukar lägga stenarna i torrt bruk ( ta vad du har i garaget grovbetong/finbetong/cement) I bruket kan du lägga några gamla armeringsjärn så de ligger inne i torrbruket. Markfukten kommer på några dagar sugas upp i bruket och det brinner. Så justera innan dess.
 
I InsidersUnited skrev:
Efter medhelst hältramp kompaktat underlaget (några cm grus/sand eller vad du har kan man lägga ut efterhältrampet) brukar jag brukar lägga stenarna i torrt bruk ( ta vad du har i garaget grovbetong/finbetong/cement) I bruket kan du lägga några gamla armeringsjärn så de ligger inne i torrbruket. Markfukten kommer på några dagar sugas upp i bruket och det brinner. Så justera innan dess.
Tack Insiders :)
Så jag jag gräver en vall runt gruset efter jag lagt det, som jag sedan trampar kompakt med stövlarna?
Hur tjockt lager bruk behövs?
 
Du behöver inte mycket, kanske 5 cm, har du betong en masse så kan du lägga tjockare. Det ska ju bara skapa en lite stabil kaka som stenarna ligger på och de inte "knäcker" kanten så lätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.