Hej alla på formet!
Jag håller på och renoverar ett gammalt hus, byggt på 1760 talet. till detta finns en utbyggnad, ej gammal som jag vill få flyta ihop med gamla huset.

I samband med alla renovering har vi nu köpt riktigt breda golvplank i gran.

Jag vill få den där gammaldags känslan även om inte allt är så gammalt.

Hur ska grangolven behandlas, vet någon?

Bör jag spika dem med smidd spik för att få det där gamla utseendet?

Jag har ett tag tänkt lägga golvet flytande men då går det ej att spika senare?

Tacksam för tips och idéer! :rolleyes:
 
Jag har några golv som är original (eller snarare gamla) och husstommen hos mig är från 1700-talet, men många detaljer är snarare från 1800-talets mitt och senare hälft. I de äldre golven kan jag utläsa två saker. Dels är alla plank något välvda, dels är de lagda flytande med narar som håller dem samman, inga spik alls. Om jag skulle lägga nya golv skulle jag försöka handhyvla alla planken så att en levande och välvd yta kan uppnås. Sedan skulle jag behandla dem som skurgolv, t.ex. med linoljesåpa alt ett linoljefärgsmålat golv.
 
Hurdana är golven i övriga huset? Om resten av golven är skurgolv så är det bara att fortsätta med det på det nya. Jag saknar egen erfarenhet, men det lär ta ett tag innan golven blivit vita och tåliga. Under tiden får man såpskura dem ofta. Tillbyggnader kan passa in även utan att se ut som om de vore jämnåriga med huset. Smidd spik låter dyrt. Är övriga golv spikade med smidd spik? Jag skulle nog inte bry mig om den detaljen.

Erik
 
Tack så mycket för tipsen.
Golven är handhyvlade och golven i övriga huset byter vi nu till detta på markplan medan rummen på övervåningen får vara kvar som de är. Där fyller vi bara på i korridoren med nytt golv.

Jag gillar när det ser gammalt ut, lite slitet och nött gör mig inget.

Vad händer om man behandlar med lut, järnvitrol? Ska vi olja med vitpigment.

Vad jag inte gillar är gula lackerade golv, det passar inte min smak...

Mera idéer från er på forumet?
 
Järnvitriol trodde jag bara var något man använde på panel utomhus. Det gör träet grått, och jag betvivlar att det vore lyckat på golv inomhus. Lut gör ytan vit, men förstör träet så att ytan blir mycket ömtåligare än om den lämnats obehandlad. Vitpigmenterad olja kan vara snyggt, och är det tåligaste av alternativen du anger.

Alla former av ytbehandling på golv inomhus är påfund från 1900-talet. Om du vill att det skall se ut som det kan ha gjort på 1700-talet är det bara skurgolv som gäller. Då behandlar du dem inte alls. I början kommer golven att vara ömtåliga och känsliga för smuts så att du får såpskura dem ofta. Så småningom hårdnar ytan, men den blir aldrig lika tålig som ett oljat golv.

Alltså: Vill du ha ett golv som ser ut som det gjorde när huset var nytt väljer du skurgolv. Vill du att det skall vara mer praktiskt än så är det en god idé att olja golvet.

Erik
 
Vitpigmenterade golv är fina, men de ser aldrig gamla ut, ffa inte om du har "äkta" gammalt inom synåll. Då är det bara skura som gäller. Det funkar helt bra i de flesta rum, vi har det i köket. Visst blir det skitigt, men det funkar.
Målade golv håller bättreoch är ju också tidstypiskt.
 
Kan bara hålla med om att du bör linoljesåpskura vad gäller ytan. Allt det där andra riskerar att påfallande snart upplevas som vi nu upplever hårdlackade honungsgula golv - so last season!

Vad gäller fixeringen är det sällan plank vid leverans är färdigtorkade. Om du spikar direkt och sedan får stora springor blir det onödigt besvärligt att justera detta när det torkat färdigt. Att lägga flytande nu och spika efter justering kan fungera. Det enda problemet skulle vara om planken torkar sig sneda på någon ledd. Säkrast kan då vara att borra och skruva glest, dvs så glest du sedan vill spika, för enkel justering efter någon säsong, och därpå spikning.
 
Tack för all hjälp!
 
Ja, borra. Köp in en bra spik om du inte har begagnade spikar. Handlagna eller norsk båtsspik (en liknande budgetvariant) bör passa. Och som Avemo säger "Smidd spik låter dyrt" (och är det). Här finns en länk från den jag köpt spik, använde ifrån: http://www.claessons.com/index.asp.
Valde dessa själv: http://www.claessons.com/produkter_info.asp?nid=497365.
2/3 minst skall ned i regelverket. VIll du ha lite mer gammelstil så slår du varannan sik dold / varannan synlig (om du har reglat CC-60) för en mer korrekt feeleing...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.