Jag börjar bli klar med mitt förråd på 6 kvm som är oisolerat. Först tänkte jag att jag skulle köpa en fönster med karm och sätta in men eftersom det är oisolerat och jag inte behöver ha det öppningsbart så känns det lite onödigt. Jag frågade lokala glasmästeriet vad dom skulle ha för en skiva glas 60x80 cm och 4mm tjockt och det kostade bara 250 kr! Men hur sätter jag in den på ett bra sätt? Jag vill ju såklart ha det tätt osv. Det är 45x95 reglar, 28mm glespanel och 22 mm panel.
 
  • Förråd under konstruktion med öppet fönsterutrymme i en vit profilerad plåtvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönsterutrymme utan glas i en vit trävägg på ett förråd under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsteröppning i en oisolerad förrådsvägg med träreglar och halvfärdig inramning, utsikt mot trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt genom en öppning i en oisolerad förrådsvägg under konstruktion, med synliga reglar och panel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade gjort en fönsterkarm av dimension 45*95 med fals och sedan tätningslist i falsen, glas och glaslister på utsidan och dropplist nedåt. Gjorde tre sådana till ett förråd. Men du kanske vill göra något enklare?
Hemmagjord fönsterkarm i trä med fals och tätningslist, samt separata glaslister, på ett verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tre handgjorda fönsterkarmar staplade, blåmålade med glas och tätningslist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag hade gjort en fönsterkarm av dimension 45*95 med fals och sedan tätningslist i falsen, glas och glaslister på utsidan och dropplist nedåt. Gjorde tre sådana till ett förråd. Men du kanske vill göra något enklare?
[bild][bild]
Fina! Ja, jag hade nog tänkt mig lite enklare, men det kanske är så man måste göra?
 
Redigerat:
Sätt lister i lämplig bredd i öppningen limma fast glaset med silikon mot dessa lister. Lämplig dropplist i nedrekant på utsidan mot glaset och foderbrädorna direkt mot glaset. Foga med silikon mot glas och foderbrädor samt dropplist.
Glaset bör stå på 2 plastkilar
 
Dan1891 Dan1891 skrev:
Vill man bygga en enkel fönsterbåge så kan man använda lister i 3 lager.
tex såhär: [länk]

Fast det nog enklare och billigare att bygga en karm direkt och sätta glasskivan i, som AnsersS visade ovan. Du måste ju få fast fönstret i hålet också.
Jag tycker inte om att sätta glas direkt i regelstomme, så därför gör jag fasta fönster. Men vill man ha öppningsbart också är den fönsterbågen en bra och enkel lösning. Lite maskiner underlättar ( kan motivera inköp 😉 ) och bra att ha som husägare.
 
  • Gilla
Dan1891
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag tycker inte om att sätta glas direkt i regelstomme, så därför gör jag fasta fönster. Men vill man ha öppningsbart också är den fönsterbågen en bra och enkel lösning. Lite maskiner underlättar ( kan motivera inköp 😉 ) och bra att ha som husägare.
Tänkte bra tipsa om det sättet att göra en fönsterbåge, behövs inga maskiner, enbart en såg.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.