T
Hej,
Jag går i tankarna att skaffa mig en liten 6m husbil typ plåtis och tänker jag skulle ha den under tak på vinterhalvåret. Jag bor i zone 1 så vinterhalvåret tänker jag är kanke 4 månader...
Jag tänkte ha en temporär plats under tak och detta i anslutning till befintlig byggnad.

Jag har två platser som kan funka.
Ett uthus 6X4 meter med en plats på sidan, då får jag hitta på något som förlänger uthuset i takåsens riktning och sedan "bredda" för husbilen hamnar tvärs tagåsen.
Det saknas alltså ca 2.5 meter då uthuset bara är 4 meter brett.

Alternativ två är att "förlänga" garaget och alltså gå vidare i garagets riktning 6.5-7 meter. Husbilen kommer blockera garageporten men jag har träbåtsverkstad i garaget så det är inget problem.

Vilket blir bäst tror ni, finns det färdiga lösningar att haka på ett befintligt uthus/garage?

Det 3:e alternativet är att bygga något mer permanent men de två husen är inte i linje och inte riktigt samma höjd, så då får man kanske bygga ihop dom med en vinkel så det blir carport som förbinder uthus/garage med en bindande takås - jag gissar detta behöver ritas på och var kan man hitta en arkitekt som kan göra en ritning så man an bilda sig en uppfattning om hur resultatet kommer bli?
 
Bronken
Kanske ett tält. Det funkar hos mig som "boat-port" i alla fall.
Portabel, vit garage-tält med bil inuti på grön gräsmatta, produktinformation och pris syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


finns flera storlekar.
 
Jag tänker spontant på vintertäckning av större båtar, typ en rejal stålställning och presseningar. Vi hade en sådan till vår Drake,1 meters utrymme på sidorna och 2 meter ovanpå.
 
Vad vill du uppnå med täckningen? En plåtis har säkert fäste för tackräcke. Köp räcke (fler än två) och bygg sen ett slutande tak (så inte snön fastnar) som fästs i räcket. Takräcket har du ju även nytta av under resor med bilen.
 
T
Det är bra ideer - är dessa typ tält förankrade i byggnader eller står de på egen ställning?
Det handlar ju mest om väderskydd och smuts samt att man kanske kan underhållsmeka lite under vintern
 
T
T topmount skrev:
Vad vill du uppnå med täckningen? En plåtis har säkert fäste för tackräcke. Köp räcke (fler än två) och bygg sen ett slutande tak (så inte snön fastnar) som fästs i räcket. Takräcket har du ju även nytta av under resor med bilen.
Jag vill att bilen inte ska degenereras av väder/vind och i värsta fall få fuktskador eller annat som får den att förfalla.
Jag tänker jag kommer använda bilen även under vintern då ett huvudsyfte med köpet är att kunna besöka släkt/vänner där jag inte har möjlighet att bo över pga omständigheter och då tänker jag bo i min husbil.

Det är en stor investering för mig och vill hålla bilen i gott skick.
"Köpa räcke" låter intressant, något att länka?
 
T turbo100 skrev:
Jag vill att bilen inte ska degenereras av väder/vind och i värsta fall få fuktskador eller annat som får den att förfalla.
Jag tänker jag kommer använda bilen även under vintern då ett huvudsyfte med köpet är att kunna besöka släkt/vänner där jag inte har möjlighet att bo över pga omständigheter och då tänker jag bo i min husbil.

Det är en stor investering för mig och vill hålla bilen i gott skick.
"Köpa räcke" låter intressant, något att länka?
Är det bara väder och vind så kolla efter båttäckning eller garagetält. många båttäckningar använder båten som stag. Det finns allt från A-Ställningar till Däckställningar. Du kan säkert också bygga en enkel ram i vanligt virke med en anpassad pressening. Gå till valfri småbåtshamn för att få inspiration
 
ullet
Till vår husvagn köpte jag en måttanpassad presenning med oljetter och byggde en "pergola" av tryckat virke som fäster i vår ena garagevägg. Lägger på presenningen (fästs med gummistroppar och vanliga remmar) på vintern för väderskydd och rullar ihop den under sommarhalvåret.
 
Bronken
T turbo100 skrev:
Det är bra ideer - är dessa typ tält förankrade i byggnader eller står de på egen ställning?
Mitt tält har i alla fall egen ställning och är tänkt att stå för sig självt.
Det medföljer fästen att banka ner i marken, men jag har inte använt dem. Stänger man kortsidorna så verkar det räcka för att inte blåsa bort (hos mig iaf)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.