Jag har en värmepump som det måste byggas om lite. All rördragning är gjort med 22 mm Cu och såna press-kopplingar. Nu ska jag göra avstick i några rör. Tyvärr är det ett veritabelt ormbo så jag kan inte bara dra rören snett för att få in en trevägskoppling. Hur ska jag göra? Jag har inget pressverktyg och vill inte anlita en rörmokare.
 
P
Köp en klämringskoppling!?
 
Klart. men hur får jag in det i ett rör som inte går att röra i något håll?
 
Så stumma är dom väl inte? Det går nog att bända. Se till att du får instick tillbaka sen bara så dom inte spänner isär.
 
Finns det inga bättre förslag?
 
Går det inte att lossa någonstans så får du väl kapa på något fler ställe...
 
P
Inte helt rumsrent men går att slipa ner stoppklacken i klämringskopplingen så du får en skjutmuff. Men finns det inga kopplingar du kan lossa på runt pumpen så att du kan bända in en koppling har svårt att tro det är helt jäkla stumt!?
 
Krilleman
Använd RSK 1947013 - "Lången"

Ena sidan i denna koppling har långt instick vilket gör att man kan "backa" tillbaka den på den sidan som har kort instick. Idealisk för stumt mått när man ska in med tex ett T-rör.

M02.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
saabdea och 2 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Använd RSK 1947013 - "Lången"
[bild]
Där fick man lära sig nåt nytt! Jag visste inte att den fanns... Klämringarnas kusin till skjutmuffarna nästan.

Men, som Pherra också skriver, det är sällan det är så stumt. Om rören är dragna utan svängar och stenhårt svepta så äventyras ju längdutvecklingsmöjligheten vilket är ett installationsfel i sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.