Du som kör bil, och ska passera ett farthinder som på bilden, grenslar du det mitt på eller tar du det med höger eller vänster hjulpar?
Och varför gör du just det valet?
 
  • Bild taget från en bil visar ett farthinder och skyltar för övergångsställe och riktning på en väg med åkrar och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det bror på vilken bil jag kör.

Bruksbilen, gränslar i lagom fart
Firmabilen, gränslar oavsett fart, däcken går utanför knölen
Entusiastbilen, diagonalar sakta, såpass låg att den skulle skrapa i om man körde rakt över
Motorcykeln, hopp mitt i vägbanan, skysst! 😋
 
  • Gilla
Bigfoot och 1 till
  • Laddar…
Höger hjulpar för att hålla lite distans till höger om det skulle dyka upp fotgängare eller cyklister. Det är klart att de kan dyka upp från vänster också, men då ska de ju över andra filen först.
 
Grenslar utan att sänka farten. Fjädringen ska användas
 
  • Haha
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Kör upp med ett hjulpar. Litar inte på markfrigången.
 
Mitt på.
Personligen undviker jag om möjligt vägbulor. Har svårt att tro att de har någon mätbar effekt på trafiksäkerheten. Folk som inte ser gående på väg över vägen lär inte se bulan heller. Skapar antagligen bara irritation bland bilister vilket knappast är bra för trafiksäkerheten. Uppmärksamheten lär inte bli bättre av att man säger vad man tycker om vägbulor till medpassageraren.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag kör Citroen med hydropneumatisk fjädring.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Mitt på.
Personligen undviker jag om möjligt vägbulor. Har svårt att tro att de har någon mätbar effekt på trafiksäkerheten. Folk som inte ser gående på väg över vägen lär inte se bulan heller. Skapar antagligen bara irritation bland bilister vilket knappast är bra för trafiksäkerheten. Uppmärksamheten lär inte bli bättre av att man säger vad man tycker om vägbulor till medpassageraren.
Dessutom ökar miljöskador pga bromsning/accelerering samt ökad partikelemission från däcken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Är inte heller särskilt förtjust i fartbulor men vi har haft några dödsolyckor i min närhet där unga människor blivit påkörda av bilister utan konsekvenstänk.
Vi har haft stora breda huvudleder som med åren omvandlats till lokalgator i bostadsområden. Ofta såg och hörde man bilister som brakade på med vidöppna spjäll allt vad bilen förmådde på den raka fina vägen som skyltades med 30 och trafikerades med både cyklar och barn i lådbil på den tiden sånna fanns.
Så jo jag tar fartguppen i sakta mak och önskar att det hade kommit dit tidigare innan flickan dog.
Både bilen och jag klarar guppen utan gnäll.
 
  • Gilla
Kretikos
  • Laddar…
Kör rakt över, kör man över med ena sidan bara så sliter det mer på krängningshämmare.

Kör gärna i lagom hastighet utanför en skola tillexempel. Men straffas man för att visa inte kan hålla farten så blir jag bara irriterad och det skapar en mindre säker situation än utan gupp.

Eller vid ett vägbygge tillexempel där kör jag gärna långsammare än skyltat, för jag förstår hur utsatta arbetarna kan vara. Men lägger dem ut dem tillfälliga guppen som man måste krypa över för att det finns idioter som inte kan tänka på mer än sig själv när dem kör bil så är det svårt att inte bli irriterad. Inte på arbetarna för dem lägger ju ut dem eftersom folk inte kan köra vettigt, utan på dem som fick sitt körkort i flingpaketet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kör rakt över, kränger mindre då
 
Rakt över med nedsatt hastighet, har hög bil.
Hade det varit en bmw tror jag inte den hade kommit över, de flesta med de bilarna kör som om de har 0,5 cm markfrigång även på minibulor.

Inför mer fartgupp i byar, vid skolor och genom centrum och egentligen chikaner på RV som går genom byar.

Bilister är idioter (95%) i mitt expertuttalande. Jag hatar de allihop. :D (varit för många idioter sista året)
 
Maria T
Jag kör rakt över efter att ha saktat ned farten.
Brukade, ofta, köra med höger hjulpar över bulan, slutade med det efter i våras när jag körde lite väl nära (läs: på) refugen på vänstersidan, skrapade upp en reva i däcket och orsakade punktering.
Kostade helt klart för mycket att fixa så nu är sneddningen över bula inte ett alternativ om det finns en refug. Snedda på andra sidan = risk att stöta på en hög asfaltskant istället och få en ny punka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.