Mors

Håller på och gräver för att gjuta plintar.
Hålet är ca 1 meter djupt och det rinner in vatten i en farlig fart.
Vattennivån stannar på ca 20cm.
Hur säkerställer jag en gedigen gjutning här?
Gräver större hål och sätter in en pump?
Blandar betong med tillsatser?
Stoppar ner en plastsäck i pappröret och gjuter i den?
Ett ungefär en meter djupt hål med insipprande vatten och stenig omgivning för gjutning av plint.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är berg och stora sten åt alla håll i hålet, så jag fick det inte bredare......
Minigrävare gräver ett 1 meter djupt vattenfyllt hål för plintgjutning, omgivet av berg och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett större plastsäck i botten och som kan smeta mot sidorna, den gör att inte vattnet kommer kontakt med betongen, sen fyller du säcken i botten med ca 10 - 20 cm betong, kör ner din form i betongen, rikta upp i lod och ev. järn, sen bara fylla på med betong. Se bara till att vibbra betongen ordentligt, en pinne ner i formen som ska åka upp/ner ( kallas för att gunga betongen ) med handkraft och när luften är borta så kommer det upp vatten på översidan, dax för mera betong i mindre mängder, fyll inte allt på en gång då får du aldrig bort luften
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ett större plastsäck i botten och som kan smeta mot sidorna, den gör att inte vattnet kommer kontakt med betongen, sen fyller du säcken i botten med ca 10 - 20 cm betong, kör ner din form i betongen, rikta upp i lod och ev. järn, sen bara fylla på med betong. Se bara till att vibbra betongen ordentligt, en pinne ner i formen som ska åka upp/ner ( kallas för att gunga betongen ) med handkraft och när luften är borta så kommer det upp vatten på översidan, dax för mera betong i mindre mängder, fyll inte allt på en gång då får du aldrig bort luften
Jag har vibbra :)
Jamen så gör jag nog plastsäcken först.
Tack
 
  • Gilla
pellesandberg
  • Laddar…
S
Jag har gjutit vattenfyllda plintgål borrade med jordborr och så här gjorde jag med bra resultat.
Töm ur så mycket vatten du kan ur hålet med en mindre spann, är det djupt så fäst en lina i handtaget och sänk ner så skonar du ryggen.
Lägg i några stenar i hinken om den inte vill ner under vattenytan utan flyter.
Öppna en säck betong och töm ner lämplig mängd beroende på hur mycket vatten du har i hålet.
Börja blanda i hålet och tillsätt mer betong från säcken om det är för löst, eller mer vatten om det blir för hårt.
Du använder alltså hålet att blanda i istället för en betongblandare.
Ju fortare grundvattnet rinner till i hålet ju snabbare får man vara, när man kommit över grundvatten nivån kommer inget mer vatten finns till så då kan man ta det lugnare.
Sen sätter man ner armeringsjärn i hålet och fortsätter med pappret ovanför marknivån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.