Hej!

Kan någon vänlig själv kort beskriva hur man går tillväga när man ska gjuta en liten platta om ca 14 m2?

Ingen golvvärme, dock en golvbrunn. Isolerad ska den vara.

Tack på förhand!
 
Enormt förenklad variant

Börja med attt plana av och pakcka marken.
Lägg på dräneringsskikt
Plana av detta till plus/minus några mm
Ställ på kantelement och lägg isolering mellan elementen
lägg fuktspärr
lägg på andra isoleringslagret och spika fast det i bottenlagret
Armera voten
lägg ut armeringsstöd och mattor över plattan
Fyll på med betong och vibrera denna
släta av
 
Ok, tack för svaret!
Jag har dock några (pinsamma) frågor:

a) Vad är "voten"?

b) Hur tjockt ska dräneringsskiktet vara?

 
Vot är synonym med kantbalk, alltså de balkar man gjuter in i plattan där belastnignar av väggar och pelare kommer uppstå. Normalt gör man kantbalkarna 10cm tjockare än plattan som är 10cm, dvs 20cm totalt. Armeringsjärn i botten och toppen.

Dräneringsskikten bör bestå av makadam 8-16 eller 16-32 och vara minst 15cm tjock efter packning.

Glöm inte lägga geoduk på schaktbotten, innan dräneringsmaterialet läggs på.
 
Magnus_Nordmark skrev:
Dräneringsskikten bör bestå av makadam 8-16 eller 16-32 och vara minst 15cm tjock efter packning.
Hur gör man då om urberget är ca 30cm under den tänkta golvytan?

Vi vill bygga ut vårt hus ca 8kvm men berget ligger ganska grunt där vi tänkte bygga. Kan man gjuta platta på berg ? Man kan ju påstå att det är ganska fast undergrund...
 
Man skall inte gjuta platta direkt på berget.. Hur djupt är det till berget på det ställe där det är som djupast? Om du vid något hörn har mer än 160cm från schaktbotten ner till berget så måste hela ytan frisprängas från berg ner till djupet 160cm, enligt standard.

Om nu ena hörnet står direkt på berget kommer du inte få något kapilärbrtande skikt vilket är allvarligt. Åt vilket håll lutar berget? Du FÅR INTE bygg apå ett sådant sätt att ytvatten kan rinna på berget och in mot huset, eller ännu värre, in under huset.

Det är liksom inte bara att klippa gräs å buskar och sedan gjuta, utan bärigheten och grundläggningen är vesäntlig!
 
Det är inte mer än max 1m ner till berget.

Där vi skall bygga ut, lutar berget mot huset (som i övrigt har torpargrund).
Redan idag kan vatten rinna in under huset den vägen men det rinner garanterat ut på andra sidan eftersom vi har bra lutning på tomten.

Som ett mått på lutningen kan man säga torpargrunden är ca 30-40cm hög på den tilltänkta byggsidan (bergsidan) och på andra sidan huset (mot dalen) är den ca 210cm hög.

Jag är otroligt tacksam för hjälpen, jag tänker inte gjuta/bygga själv, men vill gärna allmänbilda mig innan jag börja fråga byggfirmor...

Huset byggt 1923
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.