Tjena

Jag har hus från 1904 där jag håller på att renovera badrummet just nu. Allt har gåt bra hittills men nu har jag fastnat i tanken hur jag ska gjuta badrummet. Jag har själv aldrig gjutit. Har en viss aning hur det görs på stor byggen. Men hemma har jag takstolar som grund och känner mig kluven hur jag ska gå till väga med det här....
Rivet badrumsgolv med synliga takstolar, rörledningar och bråte från ett hus byggt 1904.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När jag bilade bort badrumsgolvet fan jag armerings järn och som grund fans det massa små bruna ”kruk stenar”
En hand som håller fyra små, bruna krukstenar från ett gammalt badrumsgolv under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet själv efter rivningen att badrummet inte fått en makeover på 90 år men är det samma princip vi har idag för att gjuta på såna här grunder i gamla hus?
 
T
Dom plaströren på bilden är inte 90 år gamla.......
 
  • Gilla
Mikaelzii och 2 till
  • Laddar…
Betong på lecasten var det i vårt förra badrum från 1960. Det är nog en bättre ålders bedömning. Huset var byggt 1948 och då utan toalett. Så ett badrum är inte 90år gammalt. Då tvättade man sig i tvättstugan.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
T
Som svar på din fråga så ska du använda EPS-cement!
 
  • Gilla
Nils82 och 1 till
  • Laddar…
Du kan köra nivellsystem, fyll upp med lecakulor blandat med flytspackel upp till underkant på skenorna och sen drar du av med slipsats dagen efter till överkant skenor som du vägt in med fall osv, busenkelt och väger väldigt lite du ska ha både snabb flytspackel och snabb slipsats så att du slipper långa torktider
 
  • Gilla
Snickerzz
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Betong på lecasten var det i vårt förra badrum från 1960. Det är nog en bättre ålders bedömning. Huset var byggt 1948 och då utan toalett. Så ett badrum är inte 90år gammalt. Då tvättade man sig i tvättstugan.
Hittade tidningar under kakan när jag bilade så det var därifrån jag antog
Gammal tidningssida från 'Stockholms-Tidningen' daterad den 7 oktober 1932, funnen under golvbeläggning under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men du har nog rätt
 
D Daniel 109 skrev:
Betong på lecasten var det i vårt förra badrum från 1960. Det är nog en bättre ålders bedömning. Huset var byggt 1948 och då utan toalett. Så ett badrum är inte 90år gammalt. Då tvättade man sig i tvättstugan.
1870-talet kom de första vattenklosetterna till Sverige. Dock för väldigt rika människor.
Först 1930 blev det vanligare.. 1 av 5 hushåll hade då vatten och avlopp inomhus. TS kan mycket väl bo i ett av dessa husen idag, inte sant?

Så absolut att ditt kära badrum kan vara nära på 90 år gammalt, kära TS.
 
G Ganescha skrev:
1870-talet kom de första vattenklosetterna till Sverige. Dock för väldigt rika människor.
Först 1930 blev det vanligare.. 1 av 5 hushåll hade då vatten och avlopp inomhus. TS kan mycket väl bo i ett av dessa husen idag, inte sant?

Så absolut att ditt kära badrum kan vara nära på 90 år gammalt, kära TS.
Vi kan väl med ledning av plaströren sluta oss till att badrummet de facto fått sig minst en, och kanske flera, make-overs på 90 år, och därmed lägga den frågan därhän.
 
  • Gilla
Nils82
  • Laddar…
Sticker ju ut prisolrör i väggen också... De lär väl inte heller funnits på 30-talet...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.