som ovan.. hur gör man då man ska gjuta plintar egentligen??
 
1. Mät ut.
2. Gräv till frostfritt.
3. Fyll med lite makadam/flis alt. mindre färdig, betongplatta, alt. både och
4. Komprimera rejält.
5. Placera formrör i hålet.
6. Återfyll med flis.
7. Blanda färdigbetong enl. instruktion på säcken.
8. Häll i betong i formröret.
9. Stöt betongen för att eliminera luftbubblor.
10. Tryck ned två armeringsjärn.

Eller börja med att googla förresten:

"gjuta betongplint"
 
Jag har rensat inlägg som är OT här. Det är OK att ställa alla tänkbara frågor om att bygga och renovera. Den som inte gillar en fråga behöver inte svara.
 
ThereseLau,

som komplement till Don_Toms svar sänder jag en länk till en sida kring ett altanbygge, där du också finner bilder av plintgjutning. Så har du både text & bild ;)

P.S.
Notera att de flesta gjuter plintarna innan de lägger på bärlinor/reglar. För mig fungerade "tvärtom" bättre . . .
 
a tackar så mycket.. då karln inte verkar få tummen ur handen så måste man ju ta red apå de själv hur man gör...
 
Hej.

Det finns en gammal regel som lyder såsom följer

Har du inte råd att lägga i 3 armeringsjärn så behöver du inte lägga i nått.

2 armeringsjärn håller inte för böjning.
 
SalleB skrev:
Hej.

Det finns en gammal regel som lyder såsom följer

Har du inte råd att lägga i 3 armeringsjärn så behöver du inte lägga i nått.

2 armeringsjärn håller inte för böjning.
Ja, den regeln är nog gammal..... Skulle inte tro att armeringsjärn i altanplintar är tänkta att göra plintarna mer resistenta mot sidlaster.... Skulle också tro att det är relativt många som användt just två armeringsjärn och att dessa plintar INTE gått sönder.
 
hej!

hur lång tid tog de att göra altanen? :)
 
Tack för hjälpen alla.. i morgon är de gjutning som gäller, om vdret tillåter.. vi fick vänta ett tag på att ham som skulle borra hade tid.. men nu är det gjort så nu bär det av =) tror att jag kan gjuta nu i alla fall.. har frågat alla möjliga =) man vill ju inte att de ska bli fel.. så bättre att fråga en gång för mycket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.