Hej!

Behöver lite tips och råd om hur jag ska gjuta under en billyft jag skall köpa. Jag behöver gjuta 300mm djupt och 1,5meter runt varje stolpe. Jag tänkte lägga ett lager armering 50mm upp från botten av hålen. Makadam i botten borde jag ha det? Hade jag haft hemma och det var smidigt hade jag slängt på det. Nu är det torr jord under nuvarande plattan jag tänkte bila upp. Ska jag köpa måste jag köpa ett helt släpvagnslass och det är jag inte så sugen på att göra därav jag gärna skippar det om det inte är livsavgörande.

Sen skall det vara ett gäng M18 expanderbult på 180mm genom betongen så det får nog räcka med ett lager armering annars får jag nog problem med att jag stöter på armering när jag ska dra ner bulten.

Fungerar någon av dessa grovbetong från byggmax, i sådana fall vilken vore bäst?

https://www.byggmax.se/sök?filter.query=grovbetong&filter.rephrased=grov betong

Hemskt tacksam för råd och tips:)
 
För min lyft räckte det med 200mm betong. Jag la två lager armering, och skulle rekommendera dig att göra minst detsamma. Att bara lägga ett lager 50mm upp från botten i en 300mm tjock skiva kan ju knappast göra någon större skillnad. Att ha armering i samma nivå som bultarna sitter känns som en rätt god idé, tänker jag.
 
lyft för stridsvagnar eller?
 
Jag gjöt 200mm lokalt där min lyft skall stå. 50mm distans och ett nät. Sen satte jag ihop det med de övre nätet sedan. För du vill inte ha ett nät bara, Eller 2 nät som ligger löst. Se till att naja ihop dem så det blir en gemensam konstruktion mellan övre och nedre nätet.

Armeringsnät med distanser förberett för gjutning av betongplatta för lyft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nja, jag ska inte gjuta hela garagegolvet, då hade jag gjort något liknande dig. Jag skall bara gjuta lokalt så att säga. Bila upp ett så litet hål jag behöver i nuvarande platta som jag gräver ur och sedan gjuter igen. Givetvis med viss säkerhetsmarginal. Hade jag fått välja hade jag gjutit ett större område men det har jag helt enkelt inte råd med. Golvet ser ändå inte så snyggt ut så rent estetisk spelar det inte så stor roll. Så det jag är ute efter är att bara gjuta tillräckligt där liften skall stå.

Fast sen jag skrev första inlägget så har jag börjat kolla på saxlift också. Blir lättare med gjutningen då. Plus att jag kollade upp nuvarande platta och den var inte ens 50mm tjock, snarare 30-40mm. Tänker då på alla gånger jag dragit domkraften under bilen för det borde bli rätt bra belastningar på en punkt då. Jag har alltid säkrat upp med pallbock också men just vetskapen om att plattan är så tunn gör att jag funderar på att bara köra med saxlyft och gjuta ett område vid den. Men jag velat fram och tillbaks mest hela tiden nu.
 
Stefan1972 skrev:
lyft för stridsvagnar eller?
Det var jag som läste lite fel, de rekommenderar visserligen 300mm, men det går även bra med en platta på 200mm:).
 
  • Gilla
Leas90
  • Laddar…
Kolla enpelarlyft också, kan ju också vara ett alternativ ;)
 
Frågan är egentligen hur mycket jag behöver gjuta under en saxlyft? Jag tänker mig att där borde kraften gå ganska rakt ner och det borde gå att gjuta kanske storleken som saxlyften och så 200mm extra på kanterna? Då blir det ungefär 2x2m att gjuta lite beroende på vad för lyft jag tar.

Ska jag gå efter hur mycket jag behöver gjuta till 2-pelar så är det en ENORM yta som måste gjutas, i alla fall i förhållande till mot vad det skulle behövas till en saxlyft. Ska jag ha en 2-pelarlyft då vill jag gjuta riktigt ordentligt för jag kan tänka mig att det blir rätt bra krafter i betongen när en bil är i luften där. Med tanke på att mitt andra golv inte är i så värst bra form heller så vill man vara på säkra sidan om det blir en 2-pelare. Kolla på ritningen nedan och beräkna 1,5meter ut från fästpunkterna.

Ritning av grundplatta för saxlyft med mått och fästpunkter, inklusive extra noteringar och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så just nu har det rullat tillbaks till en saxlyft istället. Även om jag inte har bestämt mig på det. Hade ju varit smidigare med en 2-pelare som alltid är framme:).

Skit i pilarna på ritningen, bara jag som kladdat lite.....
 
thomasx skrev:
Kolla enpelarlyft också, kan ju också vara ett alternativ ;)
Jag har kollat lite på dem men av någon anledning gillar jag dem inte. Känns inte säkert på något sätt även om det är samma princip som en ledstaplare. Hjärnan säger att det ska lyftas rakt underifrån eller från två håll. Kanske dåligt argument men jag skulle inte känna mig säker under en 1-pelare. Plus att jag har lågt i tak och det är redan svårt att bara hitta 2-pelare som är gjorda för låg takhöjd. Stört på omöjligt att hitta en låg 1-pelare. Sedan kostar de ofta mycket med.
 
Redigerat:
FRS05 skrev:
Det var jag som läste lite fel, de rekommenderar visserligen 300mm, men det går även bra med en platta på 200mm:).
låter märkligt ändå. Man har vad jag vet sagt typ 100mm för normala lyftar om man ser till enbart hållbarhetsaspekten. Sen att man vill ha lite djup för långa skruv är ju en annan femma. En bekant installerade en istobal tvåpelare för 3.6 ton tror jag, den kunde monteras på golv som bara var 80mm och den skruvades med såna där gängade expander som man drar ner en skruv i bara. Inte långa expanderskruv alltså.
 
Ja, det kan hända att tillverkaren tar i med både hängsle och livrem. Men själv vill man ju vara på den säkra sidan och göra som tillverkaren rekommenderar. Särskilt när det handlar om en sådan här sak där säkerhet är väldigt viktig.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.