På entréplan är det garage med en smörjgrop. Ska renoveras om till ett sovrum. Under smörjgropen är ett förråd i källaren. Hur sätter jag igen smörjgropen, så att vi kan lägga golv etc ovanpå?

Sett underifrån, från förrådet:

Vy från källarförrådet upp mot en lucka i taket som skyddar en smörjgrop ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här ser man luckan som nu skyddar hålet:
Vy underifrån av en smörjgrop i ett garage med en träskyddslucka och kringliggande betongkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sett ovanifrån, från garaget och det blivande sovrummet:
Rostig metallschaktlucka i ett garagegolv tänkt att renoveras till sovrum, med cyklar och verktygsutrustning runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Luckan drar man åt sidan:
Bild på en smörjgrop i ett garage, synlig genom en öppen lucka, inför renovering till sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Måste hålet gjutas igen?

Bör vara enklare att bygga ett träbjälklag. Fästa balkskor i betongbjälklaget med expander eller annan stark infästning och sedan lägga träreglar och lämpligt skivmaterial på. Ev kan man även isolera och sätta ett innertak underifrån.
 
  • Gilla
peter.linkan
  • Laddar…
Tack för input!

Fler som har inspel?
 
Spara den! Blir ett utmärkt lönnrum, samt att den kommer att glädja framtida ägare som givetvis kommer att göra garage av sovrummet :cool:
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om det inte är otätt o hög halt markradon från hålet skulle jag med sparat det och gjort en snygg lucka, extra förvaring är aldrig fel.
 
T TypRätt skrev:
Om det inte är otätt o hög halt markradon från hålet skulle jag med sparat det och gjort en snygg lucka, extra förvaring är aldrig fel.
Under sovrummet är alltså ett förråd. Så gör man en lucka där så kommer man 2 meter rakt ner till förrådet :rofl:
 
Era tankar om att göra något av detta utrymme var såklart spännande.. Sånt går man igång på...

Jag har gjort två planritningar över garaget som det är idag och hur vi tänker oss sovrummet.

På sidorna till vänster, ned och höger, täcks smörjgropen av sängen. Så det finns absolut möjlighet att göra något där.

Min tanke är att man kan sätta igen smörjgropen i linje med innertaket från källaren. Eftersom smörjgropen är 24 cm djup, så skulle man då kunna få fram en dold lucka där med kanske 15 cm förvaringsutrymme. Skulle kunna vara användbart för värdesaker, pass, etc.

Låter det vettigt? Idéer på hur man gör från sovrummet, så att det blir en del av golvet och verkligen blir en dold lucka?

Planritning som visar ett garages omvandling till sovrum med mått och smörjgrop markerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planritning som visar omvandlingen av ett garage till sovrum med IKEA PAX garderobssystem och plats för säng.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
harry73
Visst kan man gjuta igen hålet, men då behöver man i alla fall armering som fästs in i den befintliga betongen. Skulle inte göra det själv utan att en konstruktör tittar på det. Men vet man hur man gör, är det inte så svårt att göra själv.
Men att sätta igen med träbjälklag är såklart mycket enklare och billigare och står sängen på luckan, är det inte heller att man hör att luckan finns om man går över den (för det gör man ju inte)
 
B
En minifritzl källare som denna måste ju öka värdet på huset med ett par 100 000kr om öppningen kan döljas. Jag hade byggt en träkonstruktion med lucka och stege där.
 
Spara! Tänkte direkt på denna scenen :cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.