Hej!

Tänkte fråga om någon har lite koll på hur man gjorde på 70 talet med gjuten platta .

Har hört nån säga att man gjöt in reglar i plattan som sedan tar åt sig fukt med tiden ?

Håller på att planera gillestugan lite , någon som har lite tips på hur det kan se ut med ett hus ifrån 69 med källare ?
 
Mikael_L
Det var vanligt att man tryckte ner lite bitar av regel (vanlig eller tryckimpregnerad) i den blöta obrunna betongen, för att få något att fästa syllen till husets väggar i.
Det var ju före betongspikpistolens tid, och hammarborrmaskiner och betongexpanders och allt annat fint som finns idag.
Dessa reglar ruttnar om dom inte är tryckade, det börjar lukta illa (i hela huset) om det är tryckt virke.
Det klarar sig däremot bra om huset står på särdeles torr och fin mark.

Men nu snackar du väl källarvåning, och då ser det nog sällan ut så.
Då gjöt eller murade man ofta en grundsula som källarväggarna sen murades upp på, och gjöt en betongplatta innanför sulan/väggarna.
Någon anledning till att trycka in virke någonstans i den konstruktionen förelåg nog sällan.

Och sen övergår det förvisso till trä någonstans ändå, om det är ett trähus, men ofta var det minst en halvmeter ovan mark, vilket gör att risken för tillskjutande markfukt ska nå reglarna är liten.

Jag har egentligen ytterst begränsad kunskap i detta, så om andra har något att tillägga så är det väl bra om ni skriver det.


edit:
Gillestuga i källare i ett äldre hus är en svår konstruktion, typ lite av riskkonstruktion.
Man måste tänka på var fukt som kommer genom källarväggarna (eller kondenserar mot dessa) ska ta vägen.
Så läs på ordentligt om olika konstruktioner, innan ni börjar inreda källaren.

En oinredd källare är alltid den friskaste, i sådana här hus.
 
Redigerat:
Mitt hus är från 69 och är byggt med sula och ett tunt betonggolv i källaren. Under betongen ligger det en plast som ska skydda mot fukt. I betongen ligger det tryckimpregnerade reglar som inte alls luktar i hela huset. Viss lukt avger de kanske. I dessa reglar var golvreglarna fästa och ovan på det var ett parkettgolv. Mellan golvreglarna var det isolering.
 
Mikael_L
bobas skrev:
Mitt hus är från 69 och är byggt med sula och ett tunt betonggolv i källaren. Under betongen ligger det en plast som ska skydda mot fukt. I betongen ligger det tryckimpregnerade reglar som inte alls luktar i hela huset. Viss lukt avger de kanske. I dessa reglar var golvreglarna fästa och ovan på det var ett parkettgolv. Mellan golvreglarna var det isolering.
Aha, då måste dom ha tänkt sig lägga golv redan vid byggskedet av det huset.
Jag har fått för mig att de flesta källarhus från den tiden var källaren bara tänkt vara till för värmepanna, tvättstuga, förråd och sånt, allt med rå betong som golv.
Men där ser man ... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.