Med risk för ännu en dubblettråd om puts på trästomme på gammalt hus...
Min putsfasad spricker titt som tätt. Jag har lappat och lagat sedan 15 år, men lagningar har en förmåga att gå sönder igen. (Jag misstänker att jag har använt för starkt bruk vissa gånger).

Den inre tjockare putsen är väldigt väldigt porös, ramlar sönder som sand och damm bara, den yttre putsen (stänkputs?) är lite mera hållfast och släpper i större bitar.

Jag gissar att det är kalkbruk på vassmatta, men är stänkputsen gjord samtidigt tro, eller är den senare?
 
  • Bild av en sprucken putsad fasad som avslöjar en gammal trästomme under, skikten av puts visar olika nivåer av skador och sönderfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken putsfasad på gammalt hus, visar både yttre och inre lager av puts som lossnat och avslöjar en vassmatta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken putsfasad med synligt trästomme och vassmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Barndomshemmets funkishus (stor låda) med glimmerputs höll 60 år innan det fick helt ny putsfasad. Utan att vara expert på området skulle jag förmoda att hela TS's fasad måste göras om.
 
Hoppas inte att allt är skrot. Det är vissa djupa sprickor med tillhörande bom i fasaden. Men på det flesta ställena är det bara små sprickor + att det yttre tunnare lagret släpper.
 
  • Fasad med sprickor och flagnande ytskikt bredvid en stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Beständig spricklagning i puts är inte helt trivialt.

En bra början är att fundera på eventuell orsak till att det spricker och åtgärda det. På bilderna ser det ut som att man lagat i vid fönsterbyte och då använt fel bruk, och troligen även putsat dikt an mot fönsterkarmen.

Sen också viktigt att sprickorna lagas med omsorg. Såga/hugga ur sprickan till tillräcklig bredd/djup. Rensa dålig och lös puts. Använda rätt bruk och vara noga med ilagningen så att man får bästa möjliga vidhäftning.
 
  • Gilla
Nils i Svängen
  • Laddar…
Så här ser "flagorna" ut. Yttersta skiktet.
 
  • En hand som håller upp två bitar av vit flagig material med ojämn yta, troligtvis det yttersta skiktet av en vägg eller liknande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller upp en bit avskavt ytskikt från en byggmaterialbit, visar ojämn och flagnande yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
Är de "mjuka" eller hårda?
 
Det ser mer ut som att dom målat fasaden tjockt och den har inte sugit in riktigt i putsen. Då kan sådana släpp bli verklighet. Kanske med med plastfärg som inte släpper ut någon fukt.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Instämmer med jonaserik: Fasaden ser målad ut, med någon olämplig färg.
 
N
N Nils i Svängen skrev:
Med risk för ännu en dubblettråd om puts på trästomme på gammalt hus...
Min putsfasad spricker titt som tätt. Jag har lappat och lagat sedan 15 år, men lagningar har en förmåga att gå sönder igen. (Jag misstänker att jag har använt för starkt bruk vissa gånger).

Den inre tjockare putsen är väldigt väldigt porös, ramlar sönder som sand och damm bara, den yttre putsen (stänkputs?) är lite mera hållfast och släpper i större bitar.

Jag gissar att det är kalkbruk på vassmatta, men är stänkputsen gjord samtidigt tro, eller är den senare?
Hej.
Är inte stänkputs, utan spritputs som är övermålad med någon färg.
Ej lämpad för putsfasad.
Bara att hugga ner allt och putsa om det, och välj kalkfärg.
Så får du lång livslängd på fasaden.
 
  • Gilla
Nils i Svängen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Är de "mjuka" eller hårda?
Hårda, ganska spröda
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.