Vi hamnade i den situationen att en vallgrav numera finns runtomhuset.....

Har hus med källare byggt 37. Har inte haft direkt fuktproblem i källaren förutom under farstun/entré trappan där det finns ett litet utrymme. Men det problemet har vi trott beror på att stuprännorna inte är kopplade till en dagvattenledning, utan istället gått direkt och kissat på grunden.

Vi bytte i alla fall avlopp i källaren vilket ledde oss till att vi var tvugna att gräva upp en bit på utsidan för att korrekt kunna koppla på röret som leder från husväggen till gatan. När vi ändå grävde, resonerade vi att vi ändå kan gräva lite till för att få ner dagvattnet då det enligt kommunen finns en servis ledning för detta vid tomtgränsen.

När vi ändå grävde tänkte vi att vi ändå kan kika på dräneringen, även fast vi egentligen inte haft problem. Det satt en 25 år gammal platonmatta och ett skickt med kallasfalt innanför. Helst hade vi velat gå vidare med Isodrän eller liknande men husgrunden är av gammal sort med stenbumlingar som buktar ut lite härockvar och är som en bergodalbana. Så vi tänker ta till platon igen. Frågan är nu; Ska vi behålla kallasfalten eller ta bort den? Den har ju uppenbarligen funkat genom åren. Vårt fuktinsläpp i källaren under entré trappen hade INTE kallasfalt utåt mot marken så DET plus att vårt stuprör kissade rätt på borde varit den orsaken. Till saken hör att vi inte har några tätskickt inåt mot källaren, bara stenväggar målade med diffusionsöppen färg. Vi tempererar källaren och har ventilation installerad med mekanisk frånluft, så min tanke är att ev fukt ändå tas om hand inåt? Därav lutar vi åt att behålla kallasfalten, verkar det klokt? Ska vi då dessutom smacka på lite MER kallasfalt, särskilt då runtom entré trappen där det tidigare inte funnits nåt? Vi skulle vilja bygga ett badrum i det utrymmet framöver.

Jag måste ha läst varenda tråd i ämnet, men lägger in en mer personifierad fråga och ser om jag kan få bättre svar.
 
Jag tror att kallasfalt utvändigt kan vara en bra lösning även tillsvidare så länge du inte hindrar fukttransporten på insidan av källarväggen (med färg, uppreglade väggar eller dyligt).
 
Badrummet under entré trappen är tänkt att ha kakel och klinkers så det släpper ju igenom fukt.
 
Har inget svar men tycker det var bra modigt att gräva runt hela huset samtidigt med de vägarna du har.
Men jag tror kallasfalt funkar i just ditt specifika fall, platonen lär inte heller sitta särskilt bra mot grunden så något som tätar extra känns ju bra, se till att du har bra ventilation i de rum du tillför mycket fukt(badrum, tvättstuga) eftersom detta inte kan vandra genom väggarna.
 
Bezt, hur menar du med modigt? Om det fanns några risker med att gräva, borde inte grävfirman sagt nåt i så fall? Har inte ens tänkt i dem riktningarna.....

Angående kallasfaltens vara eller icke vara; Vi har bestämt oss för att behålla asfalten. Det har ju som sagt funkat förut för oss. Däremot funderar vi över delen vid hörnet/entré trappsidan; Där var asfalten väldigt dålig. Ska vi smacka på mer där? Jag kan tänka mig att vårt droppande stuprör i det hörnet är den största orsaken till att skyddet försvagats just där.
 
En sak till som slog mig; I samma hörn, alltså under entrétrappan, ska alltså ett badrum byggas. Vi ska ha kakel och klinkers på golv och väggar. Om vi smackar på asfalt på utsidan av dessa väggar, måste väl fukten gå inåt? Och där har vi då en ventilation som förhoppningsvis kommer ta hand om det. Men hur funkar ekvationen när vi duschar mot väggen? Tankar, please!
 
Ja jag syftade på rasrisk, stenar som är staplade på varandra med varierande fäste vettetusan om jag skulle gräva runt hela. Men jag är ju bara en helt vanlig människa och inte någon grävmaskinist.
 
Fuktspärren i badrummet kommer hindra fuktvandring inåt, men det kanske fungerar ändå. Att leda bort dagvattnet från stuprören kommer göra stor skillnad.
Jag tycker ändå du ska fundera på att sätta isolering, typ isodrän, när du ändå har grävt upp "vallgraven", du lär aldrig få chansen att/vilja göra om det. Jag satte isodrän först, sedan platon utanpå.
 
Problemet för mig är att grunden inte är slät. Annars hade jag gärna gått på Isodrän. Men som den ser ut nu så är det buckligt.

När vi pratade med en firma om att göra badrum i källaren, sa de att det är "bara att sätta kakel direkt på väggen". Ska man verkligen ha en fuktspärr (missförstå mig rätt nu om frågan känns banal - jag är amatör)?
Har också hittat i forumet Ardex? Kan nån förklara vad det är? Det finns en hemsida www.ardex.se
 
För att inte missförstås; Vi ska försöka isolera utanpå Platonmattan. Kanske cellplast?
 
Visst, cellplast gör säkert viss nytta även utanför Platonmattan.
Gällande fuktspärren kanske man kan nöja sig med att sätta spärr i typ duschhörn, dvs där det är störst belastning av vatten innefrån och låta övriga väggar "andas".
Ardex har bra men väldigt dyra produkter.
 
meningen med att isolera utvändigt är ju att flytta daggpunkten ut från huset o det funkar ju inte om det först är tjära och sedan platon på det......nä ska det isoleras utvändigt så skall det finnas möjlighet för fukten att vandra från väggen ut i isoleringen där den sen kondenserar o rinner ner i dräneringen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.