Hej!

Har läst Annajohannas tråd med förtjusning. Det var ju både billigt och jättesnyggt!

Jag är själv ute efter ett tämligen brandsäkert boende. Tänkte ha bergvärme och ett litet hus, så extremt fina u-värden bryr jag mig inte så jättemycket om ärligt talat.

Jag bor i Skövdetrakten och undrar bara kort hur man går vidare nu. Det verkar saftigt att gå direkt till arkitekt eller så när jag mest undrar i stora drag. Annajohannas pris på 975 000 (kanske högre nu) verkar synnerligen attraktivt för typ 300 m2 boyta, men om jag vill ha ett litet hus (tex 80 m2) borde jag väl få det ännu billigare. Så här ser min optimistiska budget ut:

Stomme, platta, tak, fönster o dörr, golvvärmeledningar, ...840000El40000Köks- o badutrustning80000VVS40000Summa1000000

Jag har alltså en miljon att röra mig med och frågan är hur jag får ut så mycket som möjligt av detta belopp. Är detta rimligt alls?

Petter
 
Hej Petter!

Jag tror att snart alla på detta forum har läst och imponerats av AnnaJohanna's bygge.

Jag tittar också på att bygga med prefabricerade väggelement och har fått cirka pris på 3000:- per kvm väggyta. Detta blir självklart högre ju mindre hus man har.
Och inte för att jag är någon expert på varken husbygge eller kalkyler, men som du säger verkar din budget aningen optimisk.
40000 för VVS t.ex - skulle det inkludera bergvärmepumpen? Och kostnad för borrhålet, var finns den?
 
Tillkommer en del fasta avgifter för bygglov, nybyggnadskarta, byggel, kvalitetsanvarig, VA-anslutning, vägavgift mm som inte beror så jättemycket på husets storlek. För egen del hamnar suman av alla avgifter på en bit över en halv miljon (då är VA och väg-avgift en rätt stor andel av det). Markarbeten inkl ev spränging kostar även en del, markfirmor har rätt saftiga etableringsavgifter som jag gissar är samma för stora och små villor. Så jag misstänker att det tyvärr kan bli tajt att få allt under 1M :(
 
Hej!

Tack för era svar! Jag kanske inte nämnde det, men det finns redan ett riktigt bostadshus på tomten. Problemet är att det är i så dåligt skick att det vore dyrt att återställa det som åretrunthus. Vår tanke är i stället att låta det bli ett sommarhus och i stället bygga ett nytt, superfint litet hus. :) Det nya huset behöver ju inte bli så stort heller egftersom det redan finns ett annat som man kan stoppa in saker i (samt en lada och ytterligare byggnader.

Med andra ord så är avgifter av olika slag redan betalda. VA finns ej kommunalt än, men en brunn och eget vatten (tyvärr är båda delar i dåligt skick). Bergvärme/jordvärme ligger utöver min kalkyl.

Jag har just pratat med en leverantör som inte tyckte att det var omöjligt att få en betongstomme plus platta för 820 000 (dock exkl tex golvvärme och takbeklädnad). Jag ska återkomma med skisser och sedan får vi se...

Tack igen!

Petter
 
Hej Petter!

Får man fråga vilken leverantör du har pratat med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.